Čína zachraňuje automobilový sektor, prodeje některých značek vzrostly až o 100 procent
Celkové prodeje všech motorových vozidel v září rostly o 20 procent na 1,94 milionu. Za prvních devět měsíců se v nejlidnatější zemi světa prodalo 15,9 milionů motorových vozidel, což naznačuje, že trh splní celoroční odhady na úrovni 20 milionů. Čínský trh je tak nyní největším na světě.
Zavádějící čísla japonských značek
Výrazné zlepšení v září zaznamenaly především japonské automobily. Prodeje Hondy rostly meziročně téměř o 100 procent, prodeje Nissanu o 83 procent a Toyoty o 63 procent. K vysokým číslům ovšem přispěl nízký srovnávací základ z loňského roku, kdy kvůli diplomatickému sporu o ostrovy ve Východočínském moři Číňané odmítali kupovat japonská auta. Tvrdí to alespoň Asociace čínských automobilových výrobců (CAAM).
Prodeje amerického koncernu GM a jeho dceřiných společností v Číně rostly meziročně o 14 procent, prodeje Fordu o 61 procent na více jak 96 100 vozů. Ani dalším značkám se nevedlo špatně. Volkswagen zvýšil prodeje o 18 procent, Audi o 28 procent. Značky Daimler (Mercedes) a BMW shodně rostly o 21 procent.
Čína: největší automobilový trh od roku 2009
Čína v roce 2009 díky silnému růstu prodeje vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa. CAAM odhaduje, že za celý letošní rok prodej všech motorových vozidel v zemi stoupne o sedm procent. Loni se zvýšil o 4,3 procenta.
Přední světové automobilky se snaží expanzí v Číně a na dalších rozvíjejících se trzích kompenzovat slabší poptávku ve vyspělých zemích. Poptávka v Číně automobilkám vyvažuje slabé prodeje v Evropě, které se za osm měsíců snížily o 5,2 procenta na rekordní minimum.
Slabá Evropa zřejmě zavře některé továrny
Podle šéfů automobilek slabý evropský trh způsobí zavírání některých továren. Shodli se na tom na frankfurtském autosalonu. Podle Martina Winterkorna, šéfa největšího evropského výrobce koncertu Volkswagen, by se v Evropě mohlo zavřít až deset továren. Oživení slabého evropského automobilového trhu je totiž pomalé. To je také pravděpodobně důvod, proč některé značky zvažují přesun výroby na jiný kontinent.