Dieselgate: Německá vláda prý o manipulaci s emisemi věděla několik let

"Dieselgate" nepovažují v Americe za technický problém, nýbrž jako etický prohřešek.

"Dieselgate" nepovažují v Americe za technický problém, nýbrž jako etický prohřešek. Zdroj: Repro Strategie

ČTK
S údaji o emisích naftových aut nemanipulovala pouze německá automobilka Volkswagen, ale i další výrobci. Německá vláda přitom byla na tyto manipulace upozorněna už v roce 2010. Podle listu Süddeutsche Zeitung to tvrdí odborníci, které o stanovisko ke skandálu kolem emisí požádal německý parlament.

Denis Pöhler z univerzity v Heidelbergu například hovoří o manipulaci u téměř všech výrobců naftových aut. Upozorňuje, že nejpozději v roce 2010 bylo díky jedné tehdejší studii známo, že motory moderních naftových vozů jsou nastaveny tak, aby dodržovaly limity pro emise oxidů dusíku pouze při oficiálních měřeních v laboratorních podmínkách.

Podle Pöhlera muselo být německým úřadům po několik let „zjevné“, že emise naftových vozů se v reálném silničním provozu výrazně liší od oficiálních údajů. To podle Süddeutsche Zeitung ukazuje, že stát v této záležitosti selhal.

Šéf technického centra německého autoklubu ADAC Reinhard Kolke ke svému stanovisku pro parlament přiložil dopis, který ADAC v červnu 2010 zaslal německému ministerstvu životního prostředí. Autoklub v dopisu důrazně varuje, že neustálé zpřísňování emisních limitů u naftových aut neplní svůj účel, protože motory jsou nastavovány tak, že při reálném provozu vypouštějí mnohem více škodlivin než při oficiálních měřeních.

Obrázek, který odborníci vykreslují, je naprosto jasný

„Obrázek, který odborníci vykreslují, je naprosto jasný,“ uvedl poslanec za Zelené Oliver Krischer. Odborníci podle něj potvrzují „organizované selhání státu“. Krischer přitom již dříve kritizoval vládu za to, že léta tolerovala nadměrné hodnoty emisí a nic proti nim nepodnikla.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září obvinila Volkswagen, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že software instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových automobilů, včetně asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto.