Duel Škody a Hyundaie pokračuje, přidává se VW

Hyundai

Hyundai Zdroj: CTK

Prodeje osobních automobilů za první čtvrtletí letošního roku výrazně stouply. Podle Svazu dovozců automobilů (SDA) to bylo o působivých 24 procent. Podstatnou část z 53 265 vozů zaregistrovaných na českém trhu v období od ledna do března tvořily vozy značek Škoda, Volkswagen a Hyundai. Na prvních třech místech byly vozy z mladoboleslavské automobilky – Octavia, Fabia a Rapid. Následovaly Volkswagen Golf, Hyundai i30, Škoda Yeti, Hyundai ix20.

Ředitel Hyundai ČR Vladimír Vošický však žebříček zpochybňuje a tvrdí, že statistiky prodejů, které vydává SDA, nejsou přesné. Ve svých tvrzeních se opírá o údaje zveřejněné agenturou Médea. „Statistiky stále deformují vozy, které krátce po registraci v ČR míří za hranice,“ řekl.

Podle SDA nejprodávanější byla Škoda s podílem skoro 32 procent, na druhém místě Volkswagen (12,2 procenta), na třetím Hyundai (8,7 procenta). Právě to Vošický zpochybnil. „My dnes máme z reálného trhu více než deset, v některých měsících patnáct procent,“ uvedl šéf Hyundai v Česku.

Téměř tři čtvrtiny nových automobilů nakoupily v prvním čtvrtletní letošního roku firmy. Nejprodávanější byly vozy nižší střední třídy, ty tvořily téměř čtvrtinu prodejů

Téměř tři čtvrtiny nových automobilů nakoupily v prvním čtvrtletní letošního roku firmy. Nejprodávanější byly vozy nižší střední třídy, ty tvořily téměř čtvrtinu prodejů. Následovaly je vozy terénní a malé, oba shodně osmnáct procent. V souboji benzinových motorů s naftovými dominovala s pětapadesáti procenty auta s benzinovými motory.

Vladimír Vošický: Prodáváme jen skutečným zákazníkům

Za úspěchem značky Hyundai v Česku stojí Vladimír Vošický, šéf tuzemského zastoupení. Mnozí z branže mu však nemohou přijít na jméno. A nejen kvůli tomu, že jako první rozvířil debatu, že statistiky prodejů u nás nejsou přesné.

Vladimír VošickýVladimír Vošický|profimedia

E15: Objevují se hlasy, že sice kritizujete jiné kvůli takzvaným účelovým registracím, sami však provádíte něco podobného. Auta neprodáváte, ale registrujete je na sebe, na zastoupení značky Hyundai v Česku. Tím deformujete statistiky. Co vy na to?

Jsem často citován, když mluvím o takzvaných účelových registracích některých dříve úspěšných značek, například Fordu, Seatu, Volkswagenu. A to se mnohým nehodí. Proto přicházejí s tvrzením, které jste uvedl.

E15: Jak to tedy je s registracemi vašich aut?

V současnosti děláme větší akce pro naše zákazníky. Nabízíme jim předváděcí vozy nejen na den či dva, ale i na delší dobu. Jsou jich stovky. A musí být registrovány se značkami. Dále jsme partnerem sportu, podporujeme fotbal, nově basketbal. To s sebou nese povinnost poskytnout naše vozy. I ty jsme museli přihlásit. A těch jsou desítky.

E15: Takže to je odpověď na 26 procent vozů, které jste na sebe letos podle iDnes zaregistrovali?

Nevím, jak autor článku na těch šestadvacet procent přišel. Podle nás je to mnohem méně než dvacet procent. Ve srovnání s jinými značkami, které mají jenom v předváděcích vozech třicet, čtyřicet a více procent aut, tak je to nic.

E15: Jak jste spokojeni s prodeji za první tři měsíce letošního roku?

Pro nás je nejdůležitější, kolik aut prodáme. Počet podepsaných zákaznických kontraktů. A tam máme nárůst ke dvaceti procentům. Takže jsme velmi spokojeni. I s tím, jak přezbrojujeme naši modelovou paletu. Daří se nám pracovat s modely vyráběnými v Nošovicích, o nichž si myslíme, že mají pro české řidiče největší význam – s ix20, i30 a ix35. U těch byl nárůst za první tři měsíce ještě větší než dvacet procent.

Jsme spokojeni také s tím, že když vezmu statistiky očištěné od přeregistrací, daří se nám držet či dokonce posilovat náš tržní podíl nad deseti procenty.

E15: To je ale pořád dost daleko od patnáctiprocentního podílu, kterého byste chtěli podle svého dřívějšího vyjádření dosáhnout v roce 2018.

K tomu směřujeme. V některých měsících jsme patnácti procent dosáhli. Navíc očekáváme, že do roku 2018 bude „opravdový“ trh silnější.

E15: Jak silnější?

My dnes máme z „reálného“ trhu více než deset, v některých měsících patnáct procent. Čekám, že se ekonomika do roku 2018 ještě zlepší. Tím pádem pak dnešních patnáct procent bude mít „skutečnou“ hodnotu 25 až 30 tisíc aut pro nás. A k tomu směřujeme.

E15: Kde vidíte největší obchodní potenciál?

Jednoznačně v nižší střední třídě, což je pro nás model i30. To je třída, kam podle nás patří také Škoda Octavia. Jsme přesvědčeni, že i30 má na to, aby se jeho prodeje rychle zdvojnásobily.

E15: Proti mladoboleslavské automobilce se vymezujte poměrně často. Funguje to?

Možná to tak vyznívá. Ale my se nesrovnáváme se značkou, ale s produkty Škoda, při vší úctě k nim. Jejich rolí na světovém automobilovém kolbišti je bojovat s Dacií a jinými podobnými značkami. Hyundai je někde jinde.

My se nesrovnáváme ani s jejich kvalitou, jsme lepší. Chceme jen poukázat na to, že Octavia není konkurent i40, ale pouze modelu i30. A totéž platí v případě Rapidu. Chceme ukázat, že jsme lepší alternativa.

E15: S vyššími prodeji nových aut se na českém trhu objevuje větší počet mladších ojetin. Jak si v tomto stojí Hyundai?

Na trhu se zánovními ojetými vozy ve stáří do tří let jdou všechny dolů s výjimkou Hyundai. To svědčí o tom, že vytváříme skutečný vozový park na českém trhu a zároveň zůstatkové hodnoty našich vozů jsou na stejné úrovni jako u zatím ještě vedoucí značky na českém trhu.