Emisní skandál Volkswagenu: vyšetřování zahájily Francie a Itálie

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: CTK

Kvůli skandálu s měřením emisí u naftových aut z koncernu Volkswagen zahájily vyšetřování úřady ve Francii a v Itálii. Pařížská prokuratura vyšetřuje podezření z podvodu s přitěžujícími okolnostmi, uvedla s odvoláním na své zdroje agentura Reuters. V Itálii pak zahájil vyšetřování tamní antimonopolní úřad. Podle německého ministerstva dopravy zatím nic nenaznačuje, že se manipulace s měřením emisí dopustily i jiné automobilky.

Německý koncern je podezřelý, že do svých vozů s naftovým motorem montoval zařízení umožňující falšovat údaje o emisích. Skandál se v celém světě týká zhruba 11 milionů aut. Vyšetřování pařížské prokuratury se vztahuje na vozidla prodaná ve Francii.

Francouzská divize německého koncernu již uvedla, že ve Francii se skandál vztahuje na zhruba milion naftových aut značek VW, Audi, Škoda a SEAT, která se v této zemi prodala v posledních letech. Ve Francii bylo kvůli aféře podáno i několik žalob. Na soud se kvůli skandálu hodlá obrátit jedno ekologické sdružení, dále někteří francouzští majitelé naftových aut od Volkswagenu a také francouzští akcionáři této skupiny.

Hromadné žaloby na Volkswagen byly podány také v USA. Tam skandál před dvěma týdny propukl, když americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovým motorem používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.

Statisíce aut v Itálii

K zemím, kde skupina Volkswagen čelí vyšetřování, se zařadila také Itálie. Tamní antimonopolní úřad dnes uvedl, že zahájil vyšetřování kvůli možným nepoctivým obchodním praktikám ze strany Volkswagenu. Automobilka podle italského ministra dopravy Graziana Delria oznámila, že svolá do servisů vozidla se zařízením umožňujícím podvádět při testech emisí, která v této zemi prodala. Jak firma uvedla, v Itálii s tímto softwarem prodala zhruba 650 tisíc aut.

Mluvčí německého ministerstva dopravy dnes uvedl, že zatím nic nenaznačuje, že by s měřením emisí manipulovaly i jiné automobilky. Německý vicekancléř a ministr hospodářství Sigmar Gabriel mezitím řekl, že z vyšetřování skandálu by se neměla stát kampaň proti odvětví jako celku. Také by se podle něj nemělo stát, že by daň za celou aféru dopadla na bedra zaměstnanců Volkswagenu.

Zákaz prodeje dieselů

Kvůli skandálu již Volkswagen zastavil prodej všech nových naftových aut ve Spojených státech. Předběžný zákaz prodeje nových naftových aut Volkswagenu a prodeje nedávno dovezených ojetin dotčených tímto skandálem dnes vydal švýcarský úřad pro bezpečnost silničního provozu (FEDRO).

Akcie automobilky Volkswagen od propuknutí skandálu ztratily kolem 40 procent své hodnoty a v propadu pokračovaly i dnes. Ocitly se tak na novém čtyřletém minimu.

Volkswagen a jeho dceřiná společnost Audi oznámily, že jejich zákazníci mohou navštívit internetové stránky obou firem, aby po zadání identifikačního čísla svého vozu zjistili, zda jejich auto nepatří mezi vozy vybavené zmíněným softwarem. V případě Audi vyhledávač funguje zatím jen pro zákazníky v Německu. Na národní weby automobilka prý tuto funkci umístí příští týden. VW uvedl, že vyhledávač v současnosti umísťuje i na weby pro jednotlivé státy. K dispozici na nich má být v brzké době.