„Zákazník má právo vybrat si svobodně svého dodavatele elektřiny nebo plynu. Musí však být pravdivě a v plném rozsahu seznámen se smluvními a obchodními podmínkami, mít čas si nabídku promyslet a v případě nejasností si vyžádat podrobné informace,“ uvedla předsedkyně ERÚ Alena Vitásková. Zákazníkovi nemohou podle ní v žádném případě nastat v konečném důsledku problémy s dodávkou energie a možné finanční ztráty způsobené nekorektním jednáním dodavatele. Šetření u Centropol Energy podle úřadu nastalo po řadě stížností a podnětů zákazníků.
Centropol Energy získává podle Pokrupy téměř 20.000 nových zákazníků měsíčně, což je skoro polovina všech, kteří změní svého dodavatele elektřiny. „Při získávání nových zákazníků spolupracujeme se stovkami obchodníků, a je proto možné, že v jednotlivých případech se tito obchodníci nechovají podle námi stanovených pravidel. I přesto se snažíme negativní dopad takovéhoto chování na zákazníky minimalizovat tím, že veškeré nové zákazníky neprodleně obvoláváme a zjišťujeme, zda smlouvu podepsali dobrovolně,“ uvedl Pokrupa.
Centropol Energy není první firmou, která se dostala do hledáčku kontrolorů z ERÚ. Úřad minulý týden oznámil, že kvůli dodržování energetického zákona zahájil kontrolu u společnosti České energetické centrum. ERÚ na tuto firmu zaznamenal nejvíc stížností zákazníků na údajně nekalé praktiky některých prodejců elektřiny a plynu při návštěvách v bytech a domech.
Obchodníci podle ERÚ nepravdivým způsobem informují zákazníky o podmínkách dodávek elektřiny či plynu nebo o tom, za jakého dodavatele vystupují. Klienti pak bez dostatečného vyhodnocení podmínek podepisují smlouvy, které se později ukážou jako méně výhodné než ty původní.