Základem je podvozek a korba sovětského „bévépéčka“ licenčně vyráběného v bývalém Československu, konkrétně ve Vojenském opravárenském podniku Šternberk. Právě ten Excalibur před rokem koupil. Firma, kde pracuje na tři stovky lidí, nyní z 90 procent vyrábí pro zahraniční zákazníky.
„I když jde o pásové bojové vozidlo na úrovni 21. století, jeho cena je o desítky procent nižší než u konkurence,“ řekl deníku E15 šéf šternberské továrny Petr Kratochvíl. Podle něj je věž Samson plně kompatibilní s výzbrojí kolových pandurů, které už vojsko používá.
Transportér má novou nejen věž, kterou je možné doplnit řadou zbraňových, pozorovacích a průzkumných systémů, ale i pohon. Ten obstarává motor Caterpillar C 9.3. Vozidlo disponuje i vylepšenou ergonomií prostorů posádky a novou buď hydraulicky, nebo manuálně ovládanou zadní rampou pro výsadek. Posílena byla protiminová ochrana.
Modernizuje i Slovensko
Modernizaci BVP před nákupem nových obrněnců zřejmě upřednostní Slovensko, které v trenčínském EVPÚ vyvinulo vlastní věž s názvem Turra. Podle slovenské armády je toto řešení ekonomicky výhodné i kvůli tomu, že náklady na servis, logistiku či výcvik se oproti původním BVP prakticky nezvyšují. Navíc jsou všechny tyto podpůrné prvky už k dispozici.
Tatrovácký Titus
Obrněná vozidla, i když kolová, vyvinula také Tatra Trucks, rovněž součást Excaliburu, a přeloučská SVOS. Tatra společně s francouzskou firmou Nexter postavila na podvozku z Kopřivnice vozidlo Titus. Přeloučská SVOS zase nabízí transportér Vega. Ten je vedle pandurů ve hře o zakázku české armády za 1,6 miliardy korun na třicet obrněnců pro velitele a spojaře.
Národní zbrojařské obrození: Česko opět patří ke špičce