Falšování emisí se týká 1,2 milionu vozů automobilky Škoda

Automobilka Škoda Auto

Automobilka Škoda Auto Zdroj: CTK

Manipulace s emisemi naftových motorů se týkají po celém světě zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto, sdělila sama společnost. Zároveň plánuje svolat dotčená auta do servisů k technické úpravě. Škoda je součástí německého koncernu Volkswagen, který minulý týden přiznal, že software umožňující falšovat měření emisí instaloval v celém světě do zhruba 11 milionů aut. Problém mají například i přes dva miliony vozů automobilky Audi ze skupiny VW.

Mluvčí českého podniku Jozef Baláž uvedl, že v rámci Škody Auto jde o dříve vyrobené vozy s motorem řady EA 189. Dotčená vozidla jsou podle něj bezpečná a schopná každodenního provozu. Automobilka nicméně jejich majitele svolá do autorizovaných servisů, kde budou provedena příslušná technická opatření, na kterých firma nyní pracuje. Náklady na technická opatření převezme koncern Volkswagen.

Baláž upozornil, že všechny současně vyráběné vozy Škoda s naftovým pohonem nabízené v Evropské unii splňují emisní normu Euro 6 i všechny zákonné požadavky a předpisy v oblasti životního prostředí.

Hromadné žaloby

Skandál kolem emisí vypukl v pátek 18. září, kdy německou automobilku z falšování testů obvinila americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA). Koncernu za tyto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (437 miliard korun). Skandál navíc začaly minulý týden vyšetřovat i některé evropské země a na firmu byla podána řada hromadných žalob.

Ministerstvo dopravy ČR již minulý týden uvedlo, že je připraveno svolat ke kontrole majitele aut koncernu Volkswagen včetně domácí Škody, které jsou vybaveny motorem TDI s možností obcházet emisní měření. V letech 2009 až 2013, kdy se prý motory do různých modelů montovaly nejvíce, se podle údajů Svazu dovozců aut v České republice prodalo přes 150 tisíc dieselových vozů Škoda a VW.

Mladoboleslavská Škoda Auto nyní již v Evropě nepoužívá koncernové motory TDI, u kterých se přišlo na obcházení měření emisí. Montovala je však do svých starších modelů Fabia, Octavia, Superb, Rapid nebo Roomster.

Dramatická situace

V důsledku skandálu minulý týden odstoupil generální ředitel koncernu Volkswagen Martin Winterkorn. Nahradil ho Matthias Müller, který doposud řídil divizi Porsche. Německá prokuratura dnes oznámila, že zahájila Winterkornovo vyšetřování, jež se zaměří na podezření z podvodu při prodeji vozů, které falšovaly údaje o emisích.

„Volkswagen je teď v dramatické situaci. Nebude zdaleka snadné obnovit pověst společnosti a získat zpět důvěru zákazníků,“ uvedl podle agentury Reuters nový šéf koncernu v dopise zaměstnancům.

Změny, kterými Volkswagen reaguje na skandál kolem emisí, se dotknou i české součásti Škoda Auto. Její šéf Winfried Vahland od listopadu povede aktivity koncernu Volkswagen v USA, Kanadě a Mexiku, a v čele mladoboleslavského podniku jej nahradí Bernhard Maier. Ten dosud působil ve funkci šéfa odbytu značky Porsche.

Softwarem, který umožňoval falšovat údaje o emisích při testech, bylo vybaveno také zhruba 2,1 milionu vozů Audi po celém světě. Podle mluvčího Audi měly software modely A1, A3, A4, A5, A6, TT, Q3 a Q5. V západní Evropě je to celkem 1,42 milionu vozů, z toho 577 tisíc v Německu, a ve Spojených státech téměř 13 tisíc vozů.