Frankfurtský autosalon 2015: ještě sportovnější a ještě větší

Audi A4 na Frankfurtském autosalonu

Audi A4 na Frankfurtském autosalonu Zdroj: reuters

Na domácím hřišti tentokrát překvapivě nevládnou němečtí automobiloví výrobci. Show jim ukradli jiní. Veškeré dění zastiňují debuty vozů Alfa Romeo Giulia, Jaguar F-Pace a především nejluxusnějšího sportovně-užitkového automobilu světa Bentley Bentayga.

Velkolepá automobilová přehlídka se ve Frankfurtu koná již po šestašedesáté a letos nabízí na 210 novinek. Vedle zmiňovaného trojlístku aut jí od prvních minut hýbe i několik témat. Debaty se točí hlavně kolem elektromobility a rovněž kolem samořiditelných aut.

Jen před několika hodinami je přiživil Google. Představil svoji novou posilu, bývalého úspěšného manažera Fordu a Hyundai, třiapadesátiletého Johna Krafcika. Ten povede u internetového giganta program autonomních aut. Google tak vyslal další jasný signál, že to s útokem na automobilový byznys myslí vážně.

Velkým tématem ve Frankfurtu jsou i nižší emise. Dokonce i výrobce sporťáků Porsche nyní výrazněji „zelená“. Na autosalonu představuje ikonickou „devětsetjedenáctku“ po faceliftu s novým turbomotorem. Ten má nižší třílitrový objem a ve srovnání s atmosférickými předchůdci o 20 koní vyšší výkon. Ale to není až tak důležité, hlavní sdělení je, že produkuje výrazně méně emisí CO2.

Alfa Romeo Giulia - Nejen v anketě respektovaného
britského webu Autocar byl čtenáři tento vůz označen jako jeden z hlavních taháků frankfurtské přehlídkyAlfa Romeo Giulia - Nejen v anketě respektovaného britského webu Autocar byl čtenáři tento vůz označen jako jeden z hlavních taháků frankfurtské přehlídky | reutersAlfa Romeo Giulia - Nejen v anketě respektovaného britského webu Autocar byl čtenáři tento vůz označen jako jeden z hlavních taháků frankfurtské přehlídky

A na přetřes samozřejmě přicházejí i možné fúze v automobilovém byznysu. O ně neúnavně usiluje hlavně Sergio Marchionne. Už se mu povedlo propojit Fiat s Chryslerem, nyní baží po General Motors. Zatím je ale tvrdě odmítán.

Lehký údiv před zahájením přehlídky vyvolala informace, že Audi sklouzlo v žebříčku prodejů prémiových aut z druhého místa na třetí. Zájem o jeho vozy v Číně mírně opadl, na druhé místo se tak vyhoupl Mercedes-Benz. Ve Frankfurtu ale ingolstadtská automobilka tasí ostrou zbraň – poslední verzi svého celosvětově nejžádanějšího modelu A4. A nastiňuje i budoucnost s konceptem e-tron quattro, prvním elektrickým SUV značky.

Jaguar F-Pace – první crossover tradiční britské značkyJaguar F-Pace – první crossover tradiční britské značky | reutersJaguar F-Pace – první crossover tradiční britské značky

Mercedes kontruje třeba svým největším kabrioletem 550S, který odvodil od luxusní limuzíny třídy S, a BMW novým designově lehce konzervativním sedanem řady 7. O patra níže spolu ve Frankfurtu svádějí souboj třeba francouzský Renault, který představuje další pokračování rodinného vozu Mégane. Jeho vyzývatelem se nepochybně stane nový Opel Astra.

Oficiální výstavní premiéru má ve Frankfurtu nová generace modelu Škoda Superb Combi, kromě toho Mladá Boleslav prezentuje třeba Rapid Spaceback ve variantě Scout nebo sportovní designový paket pro model Superb.

Jedním z největších překvapení pak je expozice německého výrobce Borgward. Ten se objevuje po odmlce dlouhé 54 let. Tahle reinkarnace proběhla za pomoci čínských peněz (jakých jiných, že?) a značka představuje ve Frankfurtu model BX7. Měl by soupeřit s Audi Q5, BMW X3 či Mercedesem-Benz GLC.

Bentley Bentayga - Sázka na SUV se vyplácí. Uvědomila si to i značka, která dosud vyráběla jen luxusní vozy se sportovním střihem.Bentley Bentayga - Sázka na SUV se vyplácí. Uvědomila si to i značka, která dosud vyráběla jen luxusní vozy se sportovním střihem. | reutersBentley Bentayga - Sázka na SUV se vyplácí. Uvědomila si to i značka, která dosud vyráběla jen luxusní vozy se sportovním střihem