General Motors překvapuje: Chevrolet zmizí z Evropy

Chevrolet Cruze

Chevrolet Cruze Zdroj: CC BY-SA 3.0: Thomas Doerfer via Wikimedia

Prodej vozů Chevrolet v Evropě končí. Poslední přeznačkované vozy jihokorejské automobilky Daewoo dorazí na evropský trh v roce 2015. Vlastník Chevroletu, americká automobilka General Motors (GM), se chce v Evropě zaměřit jen na Opel a Vauxhall.

Generální ředitel GM Dan Akerson nedávno neskrýval frustraci a zmatení. Jak přiznal, značky Opel a Chevrolet vnímají zákazníci jinak, než si světová automobilka přála.

Chevrolet byl koncipován jako auto pro masy, Opel se měl stát synonymem pro luxusní vůz. Zákazníci však obě značky vnímají totožně. Automobilky si navzájem kradou zákazníky a kanibalizují si tak pozice na trhu.

Svůj podíl na aktuální situaci má i propad evropského automobilového trhu, který donutil GM ke snižování cen chevroletů a zaváděných nových modelů vyšších tříd. To byl právě jeden z důvodů, proč se Chevrolet dostal do střetu se zmíněným tradičním evropským výrobcem.

„Něco se musí změnit,“ prohlásil v reakci na nepříznivý stav Akerson. Řešení na sebe nenechalo dlouho čekat. GM se rozhodla značku Chevrolet úplně stáhnout z trhu.

Stažení z Evropy? Rozhodnutí za miliardu dolarů

Pro radikální řez má GM jeden zásadní argument. Chevrolet si od vstupu do Evropy v roce 2005 nedokázal vybudovat významnou tržní pozici. Prodeje dlouhodobě stagnují na úrovni kolem 200 tisíc vozů za rok. „Takové výsledky jsou nepřijatelné,“ podotkl místopředseda spravní rady GM a předseda dozorí rady Opelu Stephen Girsky.

Rozhodnutí ukončit vývoz z Koreje a prodej chevroletů v Evropě do konce roku 2015 bude GM na restrukturalizačních nákladech stát 700 milionů až miliardu dolarů (až 20,2 miliardy korun) a firma jejich většinu odepíše ve čtvrtém čtvrtletí tohoto roku, sdělil Girsky.