JAWA přichází s motorkou pro mladé ženy. Vrátí novinka za cenu metru pražského bytu značce slávu?
Tradičnímu českému výrobci motocyklů z Týnce nad Sázavou se v posledních dvou letech nedařilo podle očekávání, prodeje nepřekonaly ani tisícovku strojů ročně. Změnit to má žhavá novinka. Téměř sto let stará společnost uvedla na trh motocykl, který se zcela vymyká svým netradičním designem.
Moderní JAWA 400 Geeny má oslovit hlavně mladé a zároveň ženy, tedy skupinu zákazníků, která v posledních letech stále více touží po motocyklech. JAWA zahájila prodej nové čtyřstovky koncem loňského roku. „Prozatím se prodaly nebo jsou v rezervaci nižší desítky strojů, ale s příchodem sezony očekáváme razantní nárůst počtu objednávek. Uvědomujeme si, že svým moderním vzhledem není motocykl typickým produktem naší nabídky, tedy retrem, takže jsme v predikcích opatrní. Cílem je letos prodat alespoň tři stovky kusů,“ říká pro e15 ředitel firmy Jiří Kraft.
Stroj je z mnoha pohledů přelomový. Předně s ním firma cílí na úplně jiný typ zákazníků než na své tradiční odběratele, tedy muže s alespoň čtyřicítkou na krku. Motocykl by měli kupovat hlavně mladí, o které JAWA soupeří například s konkurenční indickou společností Royal Enfield, ale i s řadou dalších. Design se odlišuje hlavně svými hranatými a agresivnějšími tvary. Klasický ručičkový tachometr je ten tam, nahradil ho displej. JAWA 400 Geeny je také o něco menší, aby ještě více vyhovovala ženám.
Galerie: Takhle vypadá JAWA 400 Geeny:
JAWA vyrábí geeny ve spolupráci s čínskou společností Dayun. Ta zhotovuje komponenty, finální výroba pak probíhá v Týnci. Předpřipravených má JAWA asi devět desítek polotovarů pro start sezony a doufá, že se další objednávky „jen pohrnou“.
Motocykl s rozvorem 1395 milimetrů disponuje řadovým dvouválcem, tedy koncepcí motoru, která je pro tohoto tradičního výrobce po dekády typická. JAWA 400 Geeny je poháněna čtyřdobým motorem se zdvihovým objemem 401 centimetrů krychlových. Řidič v sedle tak může ujíždět rychlostí až 138 kilometrů v hodině. Barvu si však alespoň prozatím vybrat nemůže: „V tento okamžik může volit pouze z doplňků, jako jsou větrný štítek, zadní nosič a v přípravě je i boční nosič. Další možnosti variant provedení připravujeme,“ říká Kraft.
Tradiční český výrobce si prochází složitějším obdobím, v posledních dvou letech skončila JAWA pokaždé ve ztrátě v řádu nižších desítek milionů korun. Letos by ráda navázala na úspěšný rok 2022, kdy prodala 1624 motorek, utržila téměř čtvrt miliardy a vydělala 19 milionů. Zda se firmě podnikatele Jiřího Gerle, který podnik vlastní od roku 1997, podaří navázat na úspěšný rok, se rozhodne do velké míry na jaře, tedy v době, kdy se prodává motocyklů nejvíc.