Miliardář Ratcliffe vsadil na Trumpa. Jeho impérium Ineos na to doplácí

Americký trh je pro Ineos Grenadier zásadní

Americký trh je pro Ineos Grenadier zásadní Zdroj: Ineos

Štěpán Bruner

Britský miliardář Jim Ratcliffe vsadil na americký trh i na politiku Donalda Trumpa. Kvůli novým americkým clům na automobily se ale tato rozhodnutí obracejí proti němu. Cesta automobilky Ineos k ziskovosti se pravděpodobně značně prodlouží. Nedaří se navíc ani hlavní oblasti podnikání Ratcliffovy skupiny.

Jim Ratcliffe udělal před devíti lety značný úkrok stranou od svého tehdejšího podnikání – chemického průmyslu. Poté, co mu skupina Jaguar Land Rover odmítla prodat licenci na výrobu legendárních terénních vozů Land Rover Defender, rozhodl se na zelené louce založit vlastní automobilku, která dostala za úkol vyvinout duchovního nástupce defenderu – jednoduché odolné terénní vozidlo. Ineos Automotive to dokázala a postavila terénní automobil Grenadier.

Jenže automobilku v posledních měsících stíhá jedna pohroma za druhou. Loni musel Ineos na čtyři měsíce zastavit výrobu ve své továrně v Hambachu na pomezí Francie a Německa kvůli krachu společnosti Recaro, která Ineosu dodávala sedadla. V létě Ineos na neurčito odložil příchod nového výhradně elektrického modelu Fusilier s odvoláním na slabou poptávku po automobilech a nejistotu ohledně vládních podpor pro elektromobily. Poté musela automobilka ve Spojených státech svolat sedm tisíc vozků kvůli tomu, že se některým z nich za jízdy otevíraly dveře.

Před rokem Ratcliffe představil nový menší model Ineos Fusilier, v létě ale automobilka jeho vývoj odložilaPřed rokem Ratcliffe představil nový menší model Ineos Fusilier, v létě ale automobilka jeho vývoj odložila | Zdroj: profimedia.cz

Největší překážku ale pro Ineos znamenají nová americká cla na automobily. Pětadvacetiprocentní tarif nedostal na rozdíl od dalších tarifů odklad, Spojené státy jsou přitom pro Ineos Grenadier největším trhem. Čekání na první ziskový rok společnosti se tím pravděpodobně významně prodlouží.

Ineos musel zdražit

„Tento týden tomu určitě zasadil ránu, celé to zpozdil,“ cituje Bloomberg výkonnou ředitelku Ineos Automotive Lynn Calderovou. Ta ale také ujistila, že Ratcliffe je nadále oddán svému cíli vyrábět terénní automobily. „Jsme tvrdohlaví jako mezci. Není snadné nás porazit,“ prohlásila.

Ineos Automotive od založení dosáhla kumulované ztráty 1,08 miliardy eur a zatím ani jeden rok nebyla zisková. A na rozdíl od velkých výrobců firma nemůže postavit novou továrnu jen pro Spojené státy a clům se tak vyhnout. „Všichni tím značně trpí,“ řekla Calderová o amerických clech. „Vzhledem k naší velikosti jsme ale možná o něco náchylnější než někteří větší hráči,“ dodala.

Ineos Grenadier
Ineos Grenadier
Ineos Grenadier
Ineos Grenadier
Ineos Grenadier
87 Fotogalerie

Automobilka musela v reakci na cla zvednout základní cenu modelu Grenadier o pět procent na aktuálních 79 tisíc dolarů. Pick-up Quartermaster zdražil dokonce o deset procent na 93 tisíc dolarů. Do ceny modelu Quartermaster se negativně promítá i clo 25 procent na lehká užitková vozidla, platné po desítky let.

Ineos z příchodu amerických cel viní Evropskou unii. Představitelé firmy opakovaně uvedli, že Brusel měl mnohem dříve začít o clech se Spojenými státy vyjednávat, Trump totiž o clech hovoří již několik měsíců. Ratcliffe patří k dlouhodobým kritikům EU, v minulosti významně finančně podpořil kampaň za vystoupení Velké Británie z Evropské unie. Loni ale uvedl, že brexit „nedopadl tak, jak lidé očekávali“.

Cla škodí i chemickému průmyslu

A nyní se mu zřejmě nevyplácí ani další z jeho politických sázek. Ineos na sklonku loňského roku oznámil investici tří miliard dolarů do těžby ropy v USA, kde Trump už před nástupem do úřadu hlasitě vyjadřoval těžebnímu průmyslu podporu. Předseda představenstva Ineos Energy Brian Gilvary k tomu ve sloupku pro The Telegraph napsal, že podobná investice ve Velké Británii by nyní nebyla atraktivní. Britská vláda totiž loni zvýšila daně z těžby ropy a zemního plynu, celkové daňové zatížení této těžby tak nyní dosahuje 78 procent. V USA souhrnné daně dosahují 40 procent. Ratcliffe loni označil dekarbonizační plány Evropy za absurdní.  „Petrochemický průmysl v Evropě všichni opouštějí, nic takového jsem ve svém pracovním životě ještě nezažil,“ prohlásil miliardář a dodal, že „Severní moře vymře“. Jistě tím nemyslel podmořský život.

Nedaří se ani hlavnímu podnikání Ineosu. Po dvou dekádách vysokých zisků zasáhl chemický průmysl útlum. Společnost Ineos Quattro, zastřešující Ratcliffovo podnikání v tomto odvětví, předloni utrpěla první ztrátu po řadě let a loni ji prohloubila na 819 milionů eur.

Radost Ratcliffovi nedělají ani výkony fotbalového klubu Manchester United, jehož je minoritním akcionářemRadost Ratcliffovi nedělají ani výkony fotbalového klubu Manchester United, jehož je minoritním akcionářem | Zdroj: profimedia.cz

Ratingová agentura Moody’s už krátce předtím zhoršila výhled hodnocení úvěrové spolehlivosti Ineos Quattro, odůvodnila to narůstajícími obavami z dopadu obchodních překážek, které podle ní mohou Ineos držet pod tlakem nejméně v příštích dvou letech. Ekonomové se obávají, že Trumpova cla vyvolají celkový ekonomický útlum, což obvykle snižuje poptávku po průmyslových chemikáliích a také tlačí na ceny ropy. Jedna z těchto oblastí je páteří Ratcliffova podnikání, do druhé nedávno významně investoval.

Ceny ropy už nyní dosahují nejnižší úrovně za poslední čtyři roky, americká ropa WTI se od začátku dubna drží pod 65 dolary za barel. To je přitom pro mnohé těžaře ropy ve Spojených státech cena, za kterou se jim nevyplácí surovinu těžit.