„Skupina MOL má zájem snížit nepoměr mezi pozicí velkoobchodu, který je dnes na úrovni osmnácti procent trhu, a maloobchodu,“ potvrzuje mluvčí Slovnaftu Anton Molnár.
S více než 120 stanicemi Pap Oil nyní skupina MOL dosáhne v maloobchodu s pohonnými hmotami tržního podílu 4,3 procenta a dostane se mezi nejsilnější pětku. Ve střednědobém horizontu by chtěla podle Molnára získat alespoň desetiprocentní podíl. Nejvyšší šéf Slovnaftu a člen vedení MOL Oszkár Világi byl loni v rozhovoru pro E15 ještě ambicióznější a mluvil o čtvrtinovém podílu. To by na roztříštěném českém trhu znamenalo pozici jedničky. V každém případě půjde o běh na dlouhou trať. Navíc MOL může mít v dobývání trhu soupeře – například ruský Lukoil.
Ivan Indráček, předseda Společenství čerpacích stanic, jehož členem byl dosud i Pap Oil, předpokládá, že v Česku bude pořád co kupovat. Odejít by mohl někdo z velkých hráčů, jejichž mateřské společnosti už dříve dávaly najevo, že se chtějí zaměřit jiným směrem – například v případě OMV více na těžbu plynu.
Na prodej by časem mohly být i české soukromé společnosti, podobně jako nedávno Pap Oil. Indráček upozorňuje, že poměrně dost peněz do svých stanic investoval Robin Oil. Na druhé straně připomíná, že třeba o prodeji benzinek OMV se mluví už delší dobu, ale rakouská společnost si drží v sousedním Česku dobrou pozici z hlediska logistiky. Shell s kvalitní sítí stanic má zase zázemí v rafineriích díky podílu ve společnosti Česká rafinérská. Podobně je na tom také Agip, který ovšem stahování z tuzemského trhu také naznačoval.
Pokud jde o Slovnaft, bude podle Molnára v Česku dál působit pod touto značkou – tradiční pro celé bývalé Československo. U čerpacích stanic však skupina MOL zachová také značku Pap Oil. Slovnaft má také zájem o propojení se společností Čepro, rozhodnutí o budoucnosti této státní firmy se však stále odkládá.
Ivan Indráček nepředpokládá, že by nedávná změna majitelů Pap Oilu měla zásadní dopad na fungování českého trhu. Čerpací stanice Pap Oil a Slovnaft se podle jeho očekávání nestanou vyloženě prémiovými, ale ani se nebudou cenově podbízet.