Moravu obletělo nové české letadlo Zlin, ve vzduchu vydrželo 13 hodin

Letadlo ZLIN 143 LSi s infračerveným kamerovým systémem Flir.

Letadlo ZLIN 143 LSi s infračerveným kamerovým systémem Flir. Zdroj: Zlin Aircraft

Třináct hodin a 13 minut vydrželo ve vzduchu při zkušebním letu nové dvoumístné letadlo Zlin 143 LSi Flir otrokovické společnosti Zlin Aircraft. Za tu dobu urazilo 2,5 tisíce kilometrů a spotřebovalo 30 litrů paliva za hodinu, což je třeba proti vrtulníkům minimum.

Firma jednomotorový stroj vyvinula zejména pro potřeby vládních institucí zabývajících se bezpečností, prevencí a vyhledáváním nebo identifikací požadovaných cílů.

„Vzhledem k zaměření letadla je důležité, aby vydrželo dlouho ve vzduchu, proto jsme provedli tento zkušební let. Spotřeba byla kolem 30 litrů za hodinu, což je minimum například v porovnání s vrtulníkem, který si bere až 500 litrů,“ uvedl šéf otrokovického výrobce Miloslav Tutter.

Po více než třináctihodinovém letu podle jeho slov v nádrži zbylo palivo ještě na hodinu a půl letu. Firma při letu testovala také leteckou infrakameru pro noční vidění.

Společnost Zlin Aircraft provedla v minulých dnech zkušební let nového dvoumístného letadla ZLIN 143 LSi Flir, při kterém také testovala leteckou infrakameru.Společnost Zlin Aircraft provedla v minulých dnech zkušební let nového dvoumístného letadla ZLIN 143 LSi Flir, při kterém také testovala leteckou infrakameru. | ctk

Nové letadlo vzlétlo v pondělí večer, urazilo asi 2500 kilometrů, pohybovalo se na Moravě. „Na palubě letadla byl zkušený šestasedmdesátiletý pilot Jiří Kobrle a Štěpán Urban jako operátor letadla,“ poznamenal Tutter.

Letadlo je vybavené obrazovkami s ukazateli počasí a dalšími údaji i autopilotem. Zájem o něj projevila řada zemí. „Například státy, které mají pobřeží, nebo republiky bývalé Jugoslávie kvůli častým požárům,“ podotkl ředitel. Konkrétní objednávku však zatím firma neuzavřela.

Zlin Aircraft je ryze česká společnost
Funguje od roku 2009 a navazuje na tradici Jana Antonína Bati, který založil firmu vyrábějící letadla stejnojmenné značky již v roce 1934. Podnik produkuje také čtyřmístné letadlo Zlin 143 LSi Genius a akrobatický stroj Zlin 242 L Guru. Loni prodal osm letadel.

—————————–

Letecký průmysl: odvětví s rostoucími křídly