Moskvu trápí propad trhu s auty, výrobce podpoří miliardami rublů

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: ctk

Rusko poskytne deset miliard rublů (4,2 miliardy korun) na podporu výrobců aut. Chce tak podpořit odvětví, které se potýká se slábnoucí ruskou ekonomikou. Očekává se, že ruský automobilový trh se vrátí k růstu nejdříve příští rok. Mohl by tak od vlády potřebovat další pomoc, napsala agentura Reuters.

Ruskou ekonomiku citelně zasáhl propad světových cen ropy a západní sankce uvalené na Rusko kvůli Ukrajině. Zákazníci tváří v tvář oslabující ekonomice odložili nákupy dražších věcí. Prodej osobních aut a lehkých užitkových vozů v Rusku loni podle sdružení AEB klesl o více než desetinu. Automobilky tak hledají způsoby, jak snižovat náklady, a mění své strategie na kdysi rychle rostoucím trhu.

Největší americká automobilka General Motors ve středu oznámila, že stáhne svou německou značku Opel z ruského trhu a ukončí výrobu ve své petrohradské továrně.

Minimální úroveň ziskovosti

Kromě nižšího prodeje trápí výrobce aut i pokles marží. Ty se v důsledku slabšího rublu snížily o deset až 15 procent. Pokles hodnoty ruské měny zvýšil náklady na dovoz automobilových součástí a odrazil se i ve vyšších cenách kovů, uvedla vláda.

„Mnoho výrobců aut v současnosti pracuje s minimální úrovní ziskovosti… Dotace z rozpočtu ve výši deset miliard rublů (jim) umožní využít v prvním čtvrtletí dodatečnou výrobní kapacitu odpovídající zhruba 110.000 vozidlům a zachovat pracovní místa,“ sdělila vláda.

Krize neušetřila ani AvtoVAZ, který vyrábí nejoblíbenější ruská auta Lada

Podle státního statistického úřadu klesla výroba osobních aut v Rusku v únoru meziročně o 17 procent na 130 tisíc aut. Vláda v Moskvě již zahájila program, ve kterém nabízí slevy při koupi nového vozu na protiúčet. Také finančně podporuje půjčky na koupi auta a podmínky leasingu. Nyní vláda uvažuje o tom, že program v tomto roce rozšíří o dodatečné finanční prostředky.

Ruský ministr financí Anton Siluanov prohlásil, že ruská ekonomika má to nejhorší za sebou. Největší ruská automobilka AvtoVAZ mezitím v novém odhadu uvedla, že díky stahující se zahraniční konkurenci zvýší svůj podíl v segmentu levnějších vozů ze současných 40 procent na polovinu.

Krize neušetřila ani AvtoVAZ, který vyrábí nejoblíbenější ruská auta Lada. Automobilka loni vykázala čistou ztrátu 25 miliard rublů a podobně jako jiné automobilky přikročila ke zvyšování cen. Cenu automobilů Lada tak letos v březnu zvýšila podruhé od začátku roku.