Musíme zrychlit, Česku budou chybět tisíce dobíjecích stanic, varuje sdružení automobilek

Nabíjecí stanice v OC Chodov

Nabíjecí stanice v OC Chodov Zdroj: Pražská energetika, a.s.

Nabíjecí stanice v OC Chodov
Nabíjecí stanice
Nabíjecí stanice
Nabíjecí stanice
5
Fotogalerie

V roce 2030 bude v Česku chybět až 20 tisíc dobíjecích stanic pro elektromobily. O pět let dříve bude deficit 3000 stanic. Na kolokviu zástupců automobilek a vlády to uvedl prezident Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar. Jedna dobíjecí stanice by měla podle expertů obsluhovat zhruba deset elektromobilů. V současnosti jich funguje v ČR zhruba 400.

Dotační program ministerstva dopravy počítal s 1300 dobíjecími místy v roce 2020, což podle sdružení k pokrytí deficitu počtu stanic stačit nebude. „Pro akceptaci ze strany zákazníků jsou žádoucí i opatření pro rozvoj domácí dobíjecí infrastruktury. Vítáme, že ministerstvo životního prostředí k tomu připravuje podpůrný program. V jeho přípravě by se ale mělo rychleji pokročit,“ uvedli Zdeněk Petzl z AutoSAP.

Mapa nabíjecích stanic pro elektromobily >>>

Tuzemská největší automobilka Škoda Auto investuje podle předsedy představenstva Bernharda Maiera 32 milionů eur (v přepočtu zhruba 819 milionů korun) do vybudování 7000 dobíjecích stanic pro své zaměstnance v okolí závodů v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí. V roce 2018 investovala automobilka 3,4 milionu eur (asi 85 milionů korun) do výstavby interní dobíjecí infrastruktury v hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi. Pro vlastní zkušební provoz v současnosti využívá více než 300 dobíjecích bodů.

Podpora elektromobility, autonomního řízení, digitalizace a odborného vzdělávání jsou hlavními tématy kolokvia. První kolokvium se uskutečnilo před třemi lety a vzešlo z něj 25 opatření, na kterých bude stát spolu s automobilovým průmyslem pracovat. Například v oblasti elektromobility jich byla dosud splněna zhruba polovina. Obecně se zástupci autoprůmyslu shodli, že naplňování dohodnutých opatření bude muset zrychlit.

Podle studie Boston Consulting Group bude v roce 2030 okolo 50 procent nových aut elektromobily nebo hybridy, do roku 2025 budou elektromobily ekonomičtější než automobily s vnitřním spalováním. Automobilky k produkci elektromobilů nutí především zpřísňující se požadavky EU na emise CO2, které již nelze splnit výrobou konvenčních aut.

V Česku má automobilový průmysl klíčové postavení, podílí se devíti procenty na HDP a 26 procenty na průmyslové výrobě.