Naše auta musejí vzbuzovat více emocí, říká šéfdesignér Škody Auto Oliver Stefani

Šéfdesignér Oliver Stefani.

Šéfdesignér Oliver Stefani. Zdroj: Foto ČTK, Škoda Auto

Ženevský autosalón: studie Škoda Vision iV
Výroba Škody Karoq v závodu v Kvasinách
Koncept Škoda Vision iV
Škoda Kamiq
Škoda Kamiq
13
Fotogalerie

Automobilový průmysl prochází zásadní transformací. Vzkaz z trhu se zdá být jednoznačný: automobilky sázejí na elektromobily. Odpovědnost za to, že se transformace povede u Škody Auto, na které závisí dlouhý zástup tuzemských subdodavatelů, z velké části nese šéfdesignér Škody Oliver Stefani. „Automobily by měly polarizovat, bez emocí to nejde,“ říká.

Post šéfdesignéra jste ve Škodě Auto obsadil v roce 2017. Které sériově vyráběné auto jste připravil od prvního nákresu?

Škoda Vision iV už nese rukopis mého týmu. Ovlivňuji všechny vozy představené od roku 2017. Na našich autech se mi líbí, že designem navazují na minulost, že pokračují v tradici. Jedním z takových prvků je zmíněný křišťál. Naše budoucí auta ale musí vzbuzovat více emocí. Jistě si všímáte, že více pracujeme s povrchy. Najdete tam více trojrozměrných prvků. Vozy musí vzbuzovat nějaký pocit, přinášet přidanou hodnotu. Právě emocemi se dokážeme odlišit od ostatních. Píšeme novou kapitolu designového jazyka Škody.

Čím se liší očekávání zákazníků na evropských a asijských trzích?

Potřeby na indickém nebo čínském trhu jsou proti Evropě zcela odlišné. Například v Šanghaji milují osvětlení. Každý mrakodrap je osvětlený. V Číně musíte v tomto ohledu vyjít vstříc, co se týká designu automobilů. V Evropě tohle není potřeba. Jestliže prodáváte vozy v Česku, Číně, Indii nebo jinde ve světě, potřebujete silnou značku. Abychom toho dosáhli, musíme stanovit přísná designová kritéria. Ne všude mohou být vozy stoprocentně stejné, sledujeme ale stejný záměr. Značka musí fungovat celosvětově. Dnes si uživatelé mohou přes mobil porovnat vzhled vozů během chvilky.

Komunikujete s týmy designérů Škody v Asii? Jaký máte vliv na podobu tam prodávaných automobilů?

V Číně máme vlastní designové oddělení. V Indii sice ne, pravidelně se ale stýkáme s našimi tamními zástupci, abychom pokračovali v úzké spolupráci. Snažíme se naslouchat tomu, co oni znají z trhu o potřebách zákazníků. Bylo by špatně, kdybychom chtěli spotřebitelům diktovat, co mají chtít, co se jim má líbit. Čínský design se vyvíjí velmi rychle, na trh navíc vstupuje mnoho nových značek, které mají vysoké standardy kvality. Z Indie jsme zase přizvali několik talentů do našeho týmu v Mladé Boleslavi.

Elektrovozy se svou podobou značně liší od tradičních automobilů.  Jak náročné je vtisknout elektromobilům design Škody tak, aby se potenciální zákazník se značkou snadno ztotožnil?

Není to až tak náročné. Naše strategie je jasná a jednoduchá. Používáme velmi málo linek, tedy vyjma té, která začíná od předních zrcátek a vede až na konec vozu. Na elektromobilu Vision iV najdete některé jednotící prvky, teď myslím pro Škodu tradiční křišťálové elementy. Lze také zmínit šestiúhelníkovou masku chladiče. To je náš další znak, který lze kombinovat s jinými prvky, jako jsou technologie světel nebo linka střech.

Do kterých konkrétních oblastí designu Škoda v současnosti nejvíce investuje?

Do krásy. Za zmínku stojí interiér, který prochází největšími změnami z celého automobilu. Například dotykové obrazovky nebo hlasové ovládání či povrchy materiálů, se kterými pracujeme. Důraz nyní klademe hlavně na interiér, do kterého chceme vměstnat co nejvíce nových elektronických systémů. Elektrifikace přináší úplně jiné možnosti, inovace a technologické změny jsou nezastavitelné.

Čím se budou nové vozy odlišovat?

Na zádi chystaných automobilů najdeme nápis Škoda místo stávajícího loga. Myslím, že to skvěle zapadá k naší značce, přidává to na hodnotě vozů. V některých zemích navíc není logo Škody tak známé. Když tam budeme mít nápis, každý hned pochopí, o jakou značku se jedná.

Škoda v minulosti používala hodně křišťálu, plánujete přidat nějaké nové materiály v příštích letech?

Novinky soustřeďujeme především do interiéru. Pochlubit se můžeme například stoprocentně veganskými materiály. Loni jsme například připravili koberečky vyrobené z banánových listů. S touhle myšlenkou dlouhodobé udržitelnosti si budeme pohrávat i dál. Designéry pochopitelně tohle baví, můžeme zkoumat nové materiály a jejich využití.

Poměrně silnou kritiku však vzbuzují rozdělená světla u modelu Octavia.

Automobily musí vyzařovat charakter. Kdybychom navrhovali auta, která se budou na první pohled každému líbit, zájem o ně by rychle polevil. Automobily by měly polarizovat proto, aby v lidech způsobovaly emoce, bez kterých to nejde. Samozřejmě vím, že se o rozdělených světlech vedou neustálé diskuse ve Škodě, mezi zákazníky i novináři. Znám ale vývoj modelu, vyjadřuje opravdu silný charakter. Přestože se nemusí líbit pro někoho kontroverzní design, myslím, že propůjčuje vozu charakter. Když dojíždím z Prahy do Mladé Boleslavi, tak i z dálky rozeznám Octavii od Superbu. To je přesně ono. Vkus je složitá, vrtkavá záležitost. Určitě bychom se ale neměli dopustit té chyby, že by všechny vozy vypadaly stejně.

Splňuje tyto požadavky model Vision iV, elektromobil, který začnete prodávat příští rok?

Je opravdovou škodovkou - se vším všudy. Najdete v něm celou řadu prvků, které spatřujeme i v jiných vozech naší značky. Chtěli jsme autu propůjčit něco, čím se bude odlišovat. Něco nad rámec toho, co známe z designového jazyku Škoda. Tím novým prvkem je hra se světly. Chtěli jsme připomenout tradici pracující s křišťály a se sklem. To je jeden z prvků, které budeme nacházet na našich elektromobilech.

Oliver Stefani (56)

Vystudoval umělecký design na Akademii výtvarných umění v německém Braunschweigu a poté studoval na umělecké škole v kalifornské Pasadeně (Art Center College of Design). Působil tři roky v Design Center Europe ve španělském Sitges, pracoval pro automobilky Audi a Seat. Od roku 2002 pak působí v centrále VW ve Wolfsburgu, mimo jiné jako vedoucí designu exteriéru; podílel se na podobě modelů up!, Jetta, Polo, Sharan, Tiguan či nové generace modelu Passat.