Na kalamitu doplatila automobilka Hyundai a dopravci potravin
„Vzhledem k nočnímu doplňování ale zákazníci během dnešního dne nic nepocítili. Přibližně deset procent našich zaměstnanců nastoupilo na ranní směně o trochu později,“ uvedla mluvčí Globusu Pavla Hobíková. Podle ní kvůli dopravním omezením a výpadkům v hromadné dopravě přijelo výrazně méně zákazníků.
„Nezaznamenali jsme výraznější potíže spojené s počasím. Ani z pohledu absence zaměstnanců, ani z pohledu zásobování závodu,“ uvedl mluvčí kolínské automobilky TPCA Radek Kňava. Také Škoda Auto podle mluvčího Davida Šikuly zatím zpoždění dodávek nezaznamenala, firma vyrábí bez omezení.
Hyundai stála
Naopak automobilka Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku nemohla kvůli ledovce v pondělí odpoledne a v noci na dnešek vyrábět. Do továrny nedorazily kamiony s materiálem, které uvízly na zledovatělých silnicích.
V závodech společnosti Siemens byly menší komplikace jen s dojížděním několika zaměstnanců. „Někteří pracovníci včera (v pondělí) a dnes nastoupili na směnu později, ale většinou se jednalo o jednotlivce a zpoždění v řádech minut, které nemělo na celkový provoz našich závodů vliv,“ uvedla mluvčí firmy Lenka Bernklauová.
Stavební firmy kalamita neovlivnila. Většina venkovních prací je totiž v prosinci kvůli zimě dávno přerušená, dělají se jen takové věci, kterým teploty kolem mrazu nevadí, řekli zástupci největších stavebních společností. Podle mluvčího jihlavského holdingu PSJ Miroslava Fukse by stavební zakázky ohrozily teprve výrazně vyšší mrazy s teplotami hluboko pod minus 20 stupňů Celsia.
Jeřáby obouchali
Mírné problémy přiznal Metrostav. „Měli jsme starosti s některými jeřáby, na jejichž lanovnicích byla námraza. Během malé chvíle jsme však led obouchali a jeřáby se nám podařilo rozeběhnout,“ řekl mluvčí Metrostavu František Polák.
Podle analýzy PwC nejsou mnohé firmy na krizové události, jako je ledovka, dobře připraveny. Pouze pětina podniků disponuje adekvátně zpracovaným krizovým plánem, který by umožnil efektivně reagovat na obdobné kalamity. „Bohužel i u velkých společností se v naší praxi setkáváme s tím, že bezpečnost zaměstnanců během kalamitních situací nestojí na prvním místě. Velkou slabinou je i komunikace, jak v takových případech postupovat,“ uvedl partner v oddělení Řízení rizik společnosti PwC Tomáš Kuča.