Německé automobilky ztrácejí v Číně, nedaří se ani v Rusku nebo Brazílii

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Volkswagen Brasil

Zpomalování hospodářské expanze v Číně a dalších rozvíjejících se zemích podkopává růst německých automobilek. Jejich prodej na čínském trhu podle údajů poradenské společnosti EY ve druhém čtvrtletí klesl o šest procent. Němečtí výrobci se navíc již delší dobu potýkají s propadem poptávky po automobilech na trzích v Rusku a Brazílii.

„Silná závislost (německých automobilek) na čínském trhu by se nyní mohla stát Achillovou patou,“ uvedl analytik EY Peter Fuss. Například na celkovém prodeji německého automobilového koncernu Volkswagen, jehož součástí je rovněž česká Škoda Auto, se Čína ve druhém čtvrtletí podílela 36 procenty.

Odborník na automobilový průmysl Ferdinand Dudenhöffer podle agentury DPA předpokládá, že prodej automobilů v Číně v příštím roce klesne kvůli slabému růstu tamní ekonomiky a výkyvům na finančních trzích.

„Všichni, kdo mají v Číně zvlášť silnou pozici, se budou muset v příštím roce smířit s poklesem zisků,“ uvedl Dudenhöffer. Upozornil, že vzhledem k nepříznivému vývoji čínské ekonomiky není vyloučeno, že čínský automobilový trh klesne již v letošním roce.

Čína v roce 2009 díky silnému růstu prodeje vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa. Loni však růst prodeje automobilů v Číně prudce zpomalil na necelých sedm procent z téměř 14 procent v roce 2013. Čínské sdružení výrobců automobilů (CAAM) v červenci předpovědělo, že letošní růst dosáhne pouze tří procent.