O elektromobily není velký zájem. Do roku 2020 se to prý změní

elektromobil, ilustrační foto

elektromobil, ilustrační foto Zdroj: e15

Tak letos to taky nebude, ani příští rok. Co? Přece že elektromobily v Evropě převálcují zážehovou klasiku. Posledních pět let je to vždy koncem roku stejné. Část odborné veřejnosti a někteří výrobci automobilů si vždy zavěští: „Příští rok již konečně bude rokem elektromobility, kdy auta na elektřinu zažijí masivní rozvoj.“ Stejné je i to, že se žádná z těch předpovědí nenaplnila.

A jak se zdá, ani ve velkém nenaplní. Dle poslední studie společnosti Roland Berger se v tuzemsku vozy na elektřinu prosadí ve větším počtu někdy kolem roku 2020.

Tři procenta

„Při přirozeném tržním vývoji bez podpory státu nebo municipalit předpokládáme v České republice prodej zhruba šesti až sedmi tisíc elektromobilů a plug-in hybridů v roce 2020, což představuje přibližně tři procenta celkového trhu a zpoždění několika let proti zemím západní Evropy, kde se tento podíl očekává na úrovni pěti až deseti procent,“ tvrdí Roland Berger ve studii, kterou má týdeník Euro k dispozici. A jak společnost dodává, z dlouhodobého pohledu se elektromobily na prodejích nových vozidel budou podílet zhruba dvaceti procenty.

I z toho je patrné, že elektromobily nebudou takový šlágr, jak se ještě před několika lety psalo. Dle několik let starých predikcí se již po českých silnicích měly prohánět desítky tisíc elektromobilů. Podle statistik se ale v České republice zaregistruje zhruba 500 vozidel na elektřinu ročně. Velkou část navíc tvoří elektromobily, které v reálném provozu testují energetické firmy, prodejci vozů nebo některé firmy.

Toyota Prius jako elektromobil (ilustrační foto)Toyota Prius jako elektromobil (ilustrační foto) | Zdroj: Anna Vackova, E15 Toyota Prius elektromobil

Dle společnosti Roland Berger většímu rozvoji vozidel poháněných elektřinou v Česku brání několik faktorů, mimo jiné jejich omezená nabídka, vysoká pořizovací cena, malá kapacita baterií (tedy nedostatečná dojezdová vzdálenost), nízký počet nabíjecích stanic a malá zákaznická zkušenost. Existují i další důvody. O elektromobilech se hovoří jako o autech ideálních do městského provozu.

Přes den jezdíte, v noci dobíjíte baterie v garáži. Většina Čechů žijících ve velkých městech ale parkuje vozy na ulicích. Představa, že přijedete před dům a natáhnete z pátého patra paneláku k elektromobilu stometrovou prodlužovačku, je mírně řečeno scestná.

Dře to

I přes tyhle „drobné těžkosti“ ale propagátoři elektromobility věří, že se v budoucnu tento druh dopravy prosadí. Jedním z lídrů rozvoje elektromobility v Česku je energetický koncern ČEZ. Generální ředitel firmy Daniel Beneš před časem týdeníku Euro sdělil, že je přesvědčen o tom, že se elektromobily v brzké době razantněji prosadí. Existují studie, které hovoří o tom, že po roce 2030 budou v Evropské unii jezdit řádově stovky tisíc vozů. Pokud se má tahle předpověď naplnit, je ale nutné mimo jiné v předstihu vybudovat robustní síť dobíjecích stanic.

Pokud má být smysluplná, musí být stanice od sebe padesát až šedesát kilometrů. „Z dnešních 80 profesionálních stanic v celé republice bude proto nutné síť poměrně rychle rozšířit, primárně o rychlodobíjecí stanice,“ upozorňuje Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ve Skupině ČEZ. Nezbytné náklady na vybudování takové sítě se odhadují zhruba na dvě miliardy korun.

ČEZ již v oblasti elektromobility spolupracuje s mladoboleslavskou Škodou Auto. Automobilka dokonce chystá výrobu vlastního hybridního vozidla. Obdobnou spolupráci zahájil minulý týden ČEZ i s Volkswagenem.

Co je lepší?

V kuloárech se potichu rozebíhají jednání mezi státem a velkými firmami (především z oblasti energetiky a výroby automobilů) o tom, aby Česko v budoucnu podporovalo rozvoj alternativních pohonů v dopravě.

Zdroje týdeníku Euro upozorňují, že by se podpora mohla mimo jiné vztahovat na budování potřebné infrastruktury, daňové zvýhodnění „zelených paliv“, nebo dokonce dotaci na pořízení nového vozidla. „Jednání jsou na samém počátku, zatím nic konkrétního nepadlo, označil bych to za první testovací kolo,“ konstatoval dobře informovaný zdroj.

Těžko ale říci, zda právě elektromotory jsou ten nejperspektivnější alternativní pohon v dopravě. Část odborné veřejnosti tvrdí, že se jedná jen o slepou vývojovou větev. Za perspektivnější považuje CNG a v brzké budoucnosti i vodík.