Plzeňské Škodě Transportation výrazně klesl zisk, meziročně o 42 procent

Škoda Transportation

Škoda Transportation Zdroj: Eduard Erben, E15

Strojírenské skupině Škoda Transportation klesl v roce 2013 čistý zisk meziročně o téměř 42 procent na 1,75 miliardy korun. Jeden z největších středo a východoevropských výrobců vlaků, lokomotiv, tramvají, trolejbusů a vozů metra utržil loni 14,6 miliardy korun, což je oproti roku 2012 o necelých pět procent méně.

Jde o auditované a konsolidované hospodářské výsledky podle mezinárodních účetních standardů IFRS. „Zisky i tržby skupiny považujeme za stabilní a vyrovnané. Finanční výkyvy jsou způsobené dlouhodobým charakterem našich zakázek a především různorodou skladbou produktů. Odhady na letošek ukazují, že se tržby o několik miliard korun navýší,“ uvedla mluvčí Škoda Transportation Lubomíra Černá.

Skupina loni uzavřela zakázky za více než 21,7 miliardy korun, z toho za 20,85 miliardy korun na export. Loňský rok byl z tohoto pohledu pro skupinu přelomový, uvedla mluvčí. Všechny čtyři hlavní výrobní podniky skupiny Škoda Transportation vykázaly loni výrazné zisky. Nejvíce si meziročně pohoršila ostravská Škoda Vagonka, nejvíce si naopak polepšila stěžejní Škoda Transportation Plzeň s 1230 zaměstnanci, která loni utržila 6,5 miliardy korun a její zisk činil 1,074 miliardy korun. V roce 2012 přitom měla tržby 6,2 miliardy korun a zisk 862 milionů.

Nejlépe jsou na tom v Plzni

Plzeňská Škoda Electric, výrobce trolejbusů, trakčních motorů a pohonů se 770 lidmi, utržila loni 3,4 miliardy korun, meziročně o 100 milionů korun více. Čistý zisk činil 483 milionů korun a byl o 20 procent nižší. Škoda Vagonka s 450 lidmi skončila loni s čistým ziskem 175 milionů korun, meziročně o 84 procent nižším. Ostravské strojírny utržily 3,7 miliardy, o necelých 18 procent méně.

Šumperská Pars Nova se 760 pracovníky měla loni čistý zisk 331 milionů korun, meziročně o 30 procent nižší. Její tržby dosáhly dvou miliard korun; v roce 2012 byly o 400 milionů korun vyšší.

Největšími loni dohodnutými zakázkami skupiny bylo 60 tramvají pro turecké město Konya v hodnotě 2,6 miliardy korun a šest souprav NIM Express pro Deutsche Bahn za stejnou sumu. Dále dodá 15 obousměrných a 15 jednosměrných tramvají pro Bratislavu za dvě miliardy korun. Trolejbusy za 5,6 miliardy korun poputují do Rigy, Sofie, Bratislavy a Burgasu. Platnost dále nabyla smlouva na devět dvoupodlažních jednotek pro Železniční společnost Slovensko za 2,2 miliardy.

3,2 miliardy do výzkumu

Do výzkumu a vývoje investovala skupina za poslední tři roky celkem 3,2 miliardy korun, za rok 2013 částka činila 862 milionů korun. Nejvýznamnějšími projekty byl vývoj nové tramvaje X53, souprav metra, kloubového trolejbusu s bateriovým pojezdem a nové lokomotivy.

Skupina firem Škoda Transportation loni zaměstnávala necelých 3500 kmenových lidí. Jejich průměrná mzda činila 30 885 korun, což bylo o 22 procent více než celostátní průměr. Majiteli Škody Transportation a.s., největšího strojírenského podniku v Česku, je osm fyzických osob, převážně manažerů skupiny.