Polsko táhne výrobu elektroniky v Evropě

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: girlabouttech.com

Varšava Polsko by letos mělo na trh dodat spotřební elektroniku v hodnotě 13,8 miliardy eur. Odhaduje to domácí průzkumný institut Infomarket a dodává, že země se tak stane evropským lídrem.

Od roku 2000 objem výroby v segmentu polské elektroniky nepřetržitě roste a během tohoto období se zešestinásobil, uvádí deník Rzeczpospolita. Z celé EU dokázalo ve stejném období trvale růst jen Česko. Zdejší produkce se však za 13 let „jen“ zdvojnásobila na 800 milionů eur.

V Polsku jsou přítomni téměř všichni významní výrobci spotřební elektroniky: Bosch-Siemens-Hausgeräte (BSH) v Lodži, Indesit v Lodži a Radomsku, Electrolux v Dolním a Horním Slezsku, LG a Whirlpool ve Vratislavi a Amica a Samsung v Poznani. Tito hráči mají v zemi celkem 20 továren, v nichž pracuje 20 tisíc lidí.

Podle zaměstnavatelského sdružení CECED vyrobily polské fabriky v minulém roce 23,1 milionu domácích spotřebičů (praček, sušiček, myček nádobí, lednic, sporáků a menších přístrojů, jako jsou vysavače, mixéry a domácí roboty), meziročně o šest procent více. Asi 80 procent výroby v hodnotě převyšující tři miliardy eur směřuje do ciziny, především do Německa, Francie, Velké Británie, Ruska a Itálie.

Největší evropský výrobce televizorů

Polsko je též jedním z největších evropských výrobců televizorů. Největší zásluhu na tom má bezpochyby LG, která má v Polsku dva závody. Dalšími zástupci jsou japonský Sharp a čínská TCL, která vyrábí televizory Thompson. Razantně se o svůj podíl hlásí také hongkongská TPV, která převzala výrobu televizorů od Philipsu. V roce 2013 v Gorzově vyrobila dva miliony kusů, letos chce objem zdvojnásobit. Podle statistické ročenky 2013 produkovaly polské továrny dohromady 20,5 milionu televizorů a monitorů.

Tuto pozici si Polsko udržuje zásluhou levné pracovní síly, ale též díky geografické poloze. Asijským koncernům se tu otevírají dveře na společný evropský trh. Nezdá se ani, že by pozice Polska byla v nejbližší době ohrožena. Přesun produkce dál na východ za ještě nižšími mzdovými náklady nyní investoři kvůli napjaté politické situaci vůbec nezvažují.

Téměř polovina všech prodaných televizorů má značku Samsung nebo LG