Přísnější snižování emisí může ohrozit růst české ekonomiky, tvrdí výrobci automobilů | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

Přísnější snižování emisí může ohrozit růst české ekonomiky, tvrdí výrobci automobilů

Přísnější snižování emisí může ohrozit růst české ekonomiky, tvrdí výrobci automobilů
Továrna na osobní automobily Škoda.
• 
ZDROJ: Kotatko Jiri/E15

ČTK

Přijetí přísnějších požadavků na snížení emisí oxidu uhličitého (CO2) pro osobní auta a dodávky může v Česku podvázat ekonomický růst a konkurenceschopnost. Negativně se podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla také projeví na zaměstnanosti v tuzemském autoprůmyslu.

Evropští zákonodárci podpořili minulý týden ambicióznější cíl snížení emisí oxidu uhličité pro osobní automobily a dodávky, podle kterého se mají do roku 2030 emise snížit až o 45 procent. Návrh předpisů schválený výborem pro životní prostředí Evropského parlamentu také stanovuje předběžný cíl snížení emisí do roku 2025 o 20 procent. Původní návrh přitom počítal se snížením emisí do roku 2025 o 15 procent a do roku 2030 o 30 procent ve srovnání s úrovní z roku 2021.

„Cílem není to, aby se Evropský parlament s Evropskou komisí přebíjely, kdo bude na automobilky přísnější, odpovědný přechod k nízkoemisní mobilitě vyžaduje rychlý, ale pro členské státy i privátní sektor zvládnutelný přechod. Čistá mobilita nemůže být zákazníkovi vnucená, musí na ni být připraven a bude si ji moci užít až ve chvíli, kdy na něj bude připravena jak legislativa, tak svět kolem nás, včetně podpůrných opatření a dobíjecí infastruktury,“ uvedl Petzl.

Poraženým v americko-čínské obchodní válce je hlavně autoprůmysl, ukazuje analýza

Pokud by nové cíle přijal příští měsíc parlament jako celek, nastane obtížné jednání s jednotlivými vládami 28 zemí o konečné podobě zákona, protože státy s velkým automobilovým průmyslem se obávají, že přísnější pravidla budou mít negativní dopad na ekonomický růst a pracovní místa. Nová pravidla také představí kreditní systém pro automobilky, který má podpořit výrobu elektrických vozů, a pokuty za porušení limitů oxidů uhličitého.

Podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) by návrhy EK ohledně snižování automobilových emisí oxidu uhličitého mohly vést k úbytku pracovních míst v automobilovém průmyslu. Příliš rychlý přechod k elektromobilům by podle ACEA „nesmírný dopad“ na zaměstnanost, protože výroba a údržba je u těchto vozů méně náročná na práci než u tradičních automobilů. Upozorňuje také, že automobilový průmysl se na celkové zaměstnanosti ve zpracovatelském sektoru Evropské unie podílí více než 11 procenty.

Francouzský Renault zvýšil provozní zisk na rekordních 3,9 miliardy eur

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!