Prodeje osobních aut zkreslují neprůhledné registrace hlavně Fordu a Škodě

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Anna Vackova

e15.cz
Nové světlo do výsledků prodejů osobních vozů jednotlivých značek vnáší analýza společnosti Médea Research. Ta přesně vyčísluje nejen účelové registrace vozů určených pro vývoz, tzv. reexporty, tak také registrace prodejců na své mateřské firmy. Největší podíl účelových registrací má letos Ford a nejvíce samoregistrací Škoda Auto. Míra zkreslení statistik prodejů u samoregistrací však není, na rozdíl od jasně mystifikačních čísel reexportů, jednoznačná.

O problematice účelových registrací, čili oficiálně vykazovaných prodejích osobních vozů, které však po tuzemských silnicích nikdy nejezdily a nejpozději do tří měsíců definitivně opouštějí Česko, informuje společnost Médea Research již od července, kdy přinesla jako první statistiky očištěné od těchto registrací.

Z dosavadních analýz vyplynulo, že nejvíce reexportů, a tedy i nejzkreslenější čísla prodejů, vykazuje od začátku roku 2014 Ford, následován Seatem, Volkswagenem a Škodou.

Nyní přináší Médea Research jako první v Česku analýzu, v níž jsou vedle účelových registrací identifikovány také registrace automobilek na vlastní mateřské firmy. Nejvíce sama na sebe registruje Škoda. Největší podíl má BMW

Samoregistrace na vlastní firmy neznamenají automaticky zkreslení prodejů

V reakci na některé informace, které se minulý týden objevily v médiích a často jednostranně referovaly o údajně zásadním podílu samoregistrací při zkreslování výsledků prodejů, se aktuální analýza společnosti Médea Research snaží o transparentní pohled na celou problematiku.

Struktura registrací aut 2014Struktura registrací aut 2014 | Zdroj: Medea Research, Ministerstvo dopravy CR

Samoregristrace na mateřské firmy prodejců nelze, na rozdíl od zřetelně zkreslujících účelových registrací, považovat jednoznačně za matoucí a výsledné statistiky deformující. Registrace na sebe sama totiž v některých případech obsahují např. údaje o osobních vozech, určených pro operativní leasing, nebo o autech, které výrobce v rámci partnerství poskytl sportovním organizacím, jako je fotbalová či hokejová reprezentace, liga či svaz. Tyto automobily také, na rozdíl od vozů, které do tří měsíců definitivně opustí tuzemské silnice, po českých komunikacíh i nadále jezdí.

Jednoznačně zkreslujícím faktorem skutečných prodejů osobních automobilů tedy zůstávají účelové registrace, a právě proto se hodlá společnost Médea Research ve svých statistikách i nádále důsledně věnovat identifikaci reexportů a jejich transparentnímu odečetu od statistik uměle navýšených.

Upozornění: Veškeré údaje vycházejí z veřejně přístupných zdrojů Ministerstva dopravy