Ruská firma vyrobila ultralevný vrtulník, složit si jej musíte sami

Helikoptéra Afalina (v ruštině delfín), kterou chce firma dodávat zákazníkům příští rok, má být šetrná k jejich peněženkám také skutečností, že jí k pohonu stačí standardní automobilový benzin.
Brzy začne testování prototypu. „V současnosti nikdo nevyrábí takto levné a lehké letouny. Americký dvojsedadlový ‚Robinson‘ je těžší a o polovinu dražší než Afalina,“ uvedl ředitel společnosti HeliWhale Jakov Kolesnikov pro server Russia & India Report.
„Díly pro Afalinu vyrábíme sami, pouze motor dovážíme z Rakouska. Pokud bude k dispozici v dostatečné kvalitě u domácích výrobců, možná jej začneme využívat,“ dodává Kolesnikov.
Dílna ve městě Kemerovo má zvládnout vyrobit díly pro deset až patnáct helikoptér za rok, složit dohromady si je ale mají zákazníci sami podle návodu. Firma tím chce zaručit co nejnižší ceny, údajně již má první objednávky z ciziny.
Podle Vladimira Ščerbakova, šéfredaktora ruského leteckého magazínu Vzlet, cílí ultralevný vrtulník na potenciálně zajímavý segment trhu. Otázkou zůstává, kam jej společnost HeliWhale zvládne dodávat.
„Mnohem větší využití než ve městě najde na venkově, například mezi zemědělci, kteří se potřebují někam dostat. V Rusku nicméně nebude stroj příliš dostupný i přes nízkou cenu. Pořád stojí dost peněz, nehledě na rozkolísaný kurz rublu,“ vysvětluje Ščerbakov.
Ani export Afaliny se podle něj nemusí vyhnout komplikacím. Firma je podle Ščerbakova dosud příliš malá, hodily by se jí peníze na další investice. „Potřebuje zajišťovat i následný servis, což nemusí efektivně zvládat. Expanze do vzdálených měst i do zahraničí by nakonec paradoxně mohla vést až k bankrotu,“ nastínil šéfredaktor Vzletu možné problémy.
V Sao Paulu helikoptéra nahrazuje auto. Místní elita se tak vyhýbá dopravním zácpám