Saab: Před dvěma lety zkrachoval, nyní obnovuje výrobu

Dlouho to vypadalo, že Saab nadobro zmizí z evropských silnic. Nyní se tradiční značka vrací na scénu.

Dlouho to vypadalo, že Saab nadobro zmizí z evropských silnic. Nyní se tradiční značka vrací na scénu. Zdroj: wikimedia.org

První prototyp Saabu sjel z výrobní linky v Trollhättanu  letos v září
První prototyp Saabu sjel z výrobní linky v Trollhättanu  letos v září
První prototyp Saabu sjel z výrobní linky v Trollhättanu  letos v září
První prototyp Saabu sjel z výrobní linky v Trollhättanu letos v září
4
Fotogalerie
Saab, jedna z nejznámějších automobilových značek světa, se po bankrotu oficiálně vrací. Mluvčí společnosti National Electric Vehicle Sweden (NEVS), která loni zkrachovalý Saab koupila, potvrdil, že v pondělí se začnou v závodě ve městě Trollhättan znovu vyrábět auta.

Nejprve se mají v závodě začít montovat benzinové vozy, které budou vycházet z modelu Saab 9-3. Výroba tohoto modelu byla přerušena v roce 2011. Později počítá nový majitel také s výrobou elektrických vozů. Bližší detaily mají být zveřejněné v pondělí, uvedla agentura DPA.

Automobilku Saab vlastnil až do roku 2010 americký General Motor, který ji prodal nizozemské Swedish Automobile. V roce 2011 byl Saab nucen přerušit výrobu kvůli nedostatku peněz na platby dodavatelům. Po neúspěšném pokusu o prodej Saabu do čínských rukou potvrdil švédský soud koncem roku 2011 bankrot podniku. Loni koupila majetek Saabu za nezveřejněnou cenu právě společnost NEVS s plánem vyrábět v jeho hlavním závodě v Trollhätanu elektrické vozy.

Saab vyráběl automobily od roku 1949 a součástí General Motors se stal v roce 1989. Od té doby byl však téměř nepřetržitě ztrátový.

Saab - od letadel, přes auta až k bankrotu
1937 Švédská automobilka se zrodila v lůně firmy Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Švédská letecká akciová společnost), která vznikla v roce 1937. Původně se zaměřovala jen na výrobu letadel. O produkci aut se začala zajímat až koncem druhé světové války. Od letadel k automobilům. Saab začal vyrábět automobily až v roce 1946Od letadel k automobilům. Saab začal vyrábět automobily až v roce 1946|E15
1946 Vůbec první automobil Saab nesl označení 92001 a byl představen v roce 1946. Další prototyp byl označen 92002. Z něj vzešel první sériový vůz švédské automobilky – Saab 92. Jeho výroba byla zahájena v roce 1949.
1950 Sériové vozy z počátku padesátých let s elegantní proudnicovou karoserií měly pod kapotou originální švédský motor – dvouválcový dvoutakt.
1955 Přelomovým rokem pro Saab se stal rok 1955. Tehdy byl představen vůz nově poháněný tříválcem. Jmenoval se Saab 93 a měl svisle orientovanou masku.
1960 Dalším průlomovým automobilem byl v roce 1960 Saab 96. Přežil až do roku 1980, měl motor V4.
1969 Nejslavnějším modelem se stal Saab 99. Na trhu se objevil koncem šedesátých let. Od roku 1969 do roku 1984 bylo vyrobeno téměř 600 tisíc kusů „devětadevadesátky“. Závodní srdce. Až do konce sedmdesátých let saaby slavily úspěchy v mistrovstvích světa v rallye. V roce 1980 to ale skončilo. Automobilka už na další účast neměla finanční prostředkyZávodní srdce. Až do konce sedmdesátých let saaby slavily úspěchy v mistrovstvích světa v rallye. V roce 1980 to ale skončilo. Automobilka už na další účast neměla finanční prostředky|e15
1978 Nástupcem modelu Saab 99. se stal v roce 1978 model 900. Pro zaryté „saabisty“ to byl poslední opravdový Saab. Bylo jich prodáno více než 900 tisíc, vyráběl se 15 let.
1980 Osmdesátá léta charakterizovala krize. Saab se z ní pokoušel vybřednout spoluprací s Fiatem (výsledkem byly vozy Saab 9000, Fiat Chroma, Lancia Thema a Alfa Romeo 164). Vstupenkou do prestižní vyšší třídy byl model 9000.
1989 V roce 1989 vstoupil do hry General Motors. Prvním výsledkem spolupráce byl model 900 druhé generace. Následoval model Saab 9-5 (od roku 1997) a posléze verze 9-3.
2010 Swedish Automobile představil inovovaný model 9-5 pro rok 2010, následoval model 9-4. Končící éru Saabu reprezentoval třeba sedan model 9-5Končící éru Saabu reprezentoval třeba sedan model 9-5|e15