Saab: Před dvěma lety zkrachoval, nyní obnovuje výrobu
Nejprve se mají v závodě začít montovat benzinové vozy, které budou vycházet z modelu Saab 9-3. Výroba tohoto modelu byla přerušena v roce 2011. Později počítá nový majitel také s výrobou elektrických vozů. Bližší detaily mají být zveřejněné v pondělí, uvedla agentura DPA.
Automobilku Saab vlastnil až do roku 2010 americký General Motor, který ji prodal nizozemské Swedish Automobile. V roce 2011 byl Saab nucen přerušit výrobu kvůli nedostatku peněz na platby dodavatelům. Po neúspěšném pokusu o prodej Saabu do čínských rukou potvrdil švédský soud koncem roku 2011 bankrot podniku. Loni koupila majetek Saabu za nezveřejněnou cenu právě společnost NEVS s plánem vyrábět v jeho hlavním závodě v Trollhätanu elektrické vozy.
Saab vyráběl automobily od roku 1949 a součástí General Motors se stal v roce 1989. Od té doby byl však téměř nepřetržitě ztrátový.
Saab - od letadel, přes auta až k bankrotu |
---|
1937 Švédská automobilka se zrodila v lůně firmy Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Švédská letecká akciová společnost), která vznikla v roce 1937. Původně se zaměřovala jen na výrobu letadel. O produkci aut se začala zajímat až koncem druhé světové války.
![]() |
1946 Vůbec první automobil Saab nesl označení 92001 a byl představen v roce 1946. Další prototyp byl označen 92002. Z něj vzešel první sériový vůz švédské automobilky – Saab 92. Jeho výroba byla zahájena v roce 1949. |
1950 Sériové vozy z počátku padesátých let s elegantní proudnicovou karoserií měly pod kapotou originální švédský motor – dvouválcový dvoutakt. |
1955 Přelomovým rokem pro Saab se stal rok 1955. Tehdy byl představen vůz nově poháněný tříválcem. Jmenoval se Saab 93 a měl svisle orientovanou masku. |
1960 Dalším průlomovým automobilem byl v roce 1960 Saab 96. Přežil až do roku 1980, měl motor V4. |
1969 Nejslavnějším modelem se stal Saab 99. Na trhu se objevil koncem šedesátých let. Od roku 1969 do roku 1984 bylo vyrobeno téměř 600 tisíc kusů „devětadevadesátky“.
![]() |
1978 Nástupcem modelu Saab 99. se stal v roce 1978 model 900. Pro zaryté „saabisty“ to byl poslední opravdový Saab. Bylo jich prodáno více než 900 tisíc, vyráběl se 15 let. |
1980 Osmdesátá léta charakterizovala krize. Saab se z ní pokoušel vybřednout spoluprací s Fiatem (výsledkem byly vozy Saab 9000, Fiat Chroma, Lancia Thema a Alfa Romeo 164). Vstupenkou do prestižní vyšší třídy byl model 9000. |
1989 V roce 1989 vstoupil do hry General Motors. Prvním výsledkem spolupráce byl model 900 druhé generace. Následoval model Saab 9-5 (od roku 1997) a posléze verze 9-3. |
2010 Swedish Automobile představil inovovaný model 9-5 pro rok 2010, následoval model 9-4.
![]() |