Šéfem Škody Auto se od listopadu stane Bernhard Maier z Porsche

Bernhard Maier

Bernhard Maier Zdroj: CTK

Nový předseda představenstva automobilky Škoda Auto Bernhard Maier se ujme funkce 1. listopadu. Bude důsledně prosazovat další rozvoj značky. Škoda to dnes oznámila v tiskové zprávě. Změna souvisí s personálními pohyby v koncernu Volkswagen kvůli skandálu kolem obcházení emisních testů.

Dosavadní člen představenstva Porsche AG pro prodej a marketing Maier nahradí stávajícího šéfa Škody Winfrieda Vahlanda, který po pěti letech v čele automobilky nově povede aktivity koncernu Volkswagen v USA, Kanadě a Mexiku.

Škodu podle vyjádření Vahlanda v dopise zaměstnancům čeká rozšiřování modelové palety v SUV segmentu s robustními vozy. „Firma je v dobré kondici a připravená na budoucnost. Jsem rád, že s Bernhardem Maierem leží další vývoj značky v těch nejlepších rukou,“ napsal.

Vyučený automechanik

Maier je od mládí úzce spjat s automobily. Nejdříve se vyučil automechanikem a pak pokračoval ve studiu podnikové ekonomiky v německém Calw. Po angažmá u firmy Nixdorf nastoupil v roce 1988 do prodejní organizace společnosti BMW AG, kde zastával různé řídící funkce na domácím trhu i v zahraničí. V červnu 2001 přestoupil k Porsche AG a vedl aktivity domácí prodejní organizace. V roce 2010 se v Porsche stal členem představenstva.

V čele Škody bude navazovat na výrazný růstový trend, který nastartoval Vahland. Škoda v současnosti vyrábí přes jeden milion aut ročně a dodává je na více než 100 trhů. „Nebylo to pro mne snadné rozhodnutí převzít po více než pěti tvořivých, úspěšných a krásných letech nové úkoly v koncernu. Škoda je něco naprosto výjimečného. Základem této výjimečnosti je velká škodovácká rodina, stejně jako síla a dynamika této značky,“ uvedl Vahland.

Širší změny

Na Škodu dopadly změny v rámci koncernu VW, které spustil skandál kolem obcházení homologačního měření emisí u některých koncernových motorů TDI v USA. Koncern později přiznal, že jde celkem o 11 milionů motorů po celém světě včetně Evropy. V Německu se týká 2,8 milionu vozů.

Motory EA 189 se přitom montovaly i do starších modelů škodovek. Skandál vypukl minulý pátek, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.

Aktivity Volkswagenu v samotných Spojených státech nadále povede Michael Horn, který se stal kvůli aféře terčem kritiky. Ve středu v důsledku skandálu odstoupil generální ředitel Volskwagenu Martin Winterkorn. Na jeho místo dnes firma jmenovala Matthiase Müllera, který dosud řídil značku Porsche.

Škoda zatím počet aut s problematickým motorem neoznámila a ani zastoupení koncernu VW neoznámilo, kolik takových aut v Česku prodalo. Podle údajů Svazu dovozců aut se v letech 2009 až 2013, kdy se motory měly do různých modelů nejvíce montovat, se v ČR prodalo přes 150 tisíc dieselových vozů Škoda a VW.

Softwarová úprava motoru se týká jen homologačních testů, nemá vliv na běžný provoz vozu a neprojeví se ani při běžném měření emisí na STK.

Bernhard Maier (55)
Maier byl od dubna 2010 členem představenstva divize Porsche pro prodej a marketing. K této divizi přestoupil v červnu 2001 a vedl tu aktivity domácí prodejní organizace.
V tomto období se mu povedlo úspěšně uvést na trh dvě nové modelové řady: V roce 2002 to byl sportovní užitkový vůz Cayenne a vloni Porsche Panamera.
Maier se narodil 29. prosince 1959 v Gmündu. Po vyučení automechanikem v roce 1979 studoval podnikovou ekonomiku ve městě Calw nedaleko Stuttgartu.
Poté pracoval ve firmě Nixdorf v oddělení informačních technologií a v roce 1988 nastoupil do prodejní sekce automobilky BMW, kde zastával do roku 2001 různé vedoucí pozice v Německu i v zahraničí.