Škoda Auto dokončí deset tisíc vozů. Odstávka odhaluje smutný pohled na opuštěné závody

Počet automobilů připravených k dokončení se dlouhodobě pohybuje mezi 30 a 50 tisíci.

Počet automobilů připravených k dokončení se dlouhodobě pohybuje mezi 30 a 50 tisíci. Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Škoda Auto Vrchlabí
Škoda Auto Vrchlabí
Škoda Auto Vrchlabí
Počet automobilů připravených k dokončení se dlouhodobě pohybuje mezi 30 a 50 tisíci. 
Škoda Auto Vrchlabí zastavila výrobu.
39
Fotogalerie

Prázdná firemní parkoviště a nezvyklý klid v okolí továren automobilky Škoda Auto v Mladé Boleslavi, Vrchlabí i v Kvasinách potvrzují, že se výroba z velké části zastavila. Nedostatek čipů do palubní elektroniky ochromil výrobu. Podívejte se, jak vypadají továrny a jejich okolí v průběhu odstávky.

Škoda Auto včera zastavila výrobu nových aut a zaměřila se pouze na dokončení těch rozpracovaných. Automobilka bojuje s nedostatkem polovodičů, bez nichž nemůže dokončit všechny vozy, a proto se rozhodla zatím na dva týdny dramaticky omezit provoz. Valná většina zaměstnanců podle vyjádření automobilky zůstává doma a firma jim bude vyplácet osmdesát procent platu plus rozpočítané bonusy.

Škoda Auto se nachází v nejsložitější situaci ve své novodobé historii. Před kolektivním vyjednáváním, jež začne v listopadu, to oslabuje pozici odborářů, kteří si v uplynulých letech ekonomické prosperity prosadili výrazné zvýšení mezd a lepší pracovní podmínky.

Video placeholde
Škoda auto chce prodávat už jen elektromobily! Jaké změny se chystají? • Videohub

O mzdách se začne jednat v prvním čtvrtletí příštího roku a odbory jsou připravené opět vyjednat nejlepší podmínky, ale jejich požadavky musejí odpovídat současné ekonomické realitě. „Zkrátka nelze mít v letošním roce nereálné sny o vysoce růstových hodnotách. Zaměření bude směřovat především k zajištění zaměstnanosti, která je pro Odbory KOVO prioritou,“ uvedl týdeník Škodovácký odborář.

Škoda Auto loni dodala celosvětově přes milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, tam většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Působí na více než sto trzích. Počet automobilů, které jsou připravené k dokončení, se dlouhodobě pohybuje mezi třiceti až padesáti tisíci.