Škoda Auto může zastavením linek vyvolat propouštění a krachy | E15.cz

Krize Škody Auto může vyústit ve výpovědi a krachy dodavatelů, říká Petzl z AutoSAP

Jiří Liebreich

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
3

Automobilka Škoda Auto na dva týdny zastavila výrobu ve všech třech českých závodech a až do konce roku bude vyrábět ve velmi omezeném režimu. Výrobu utlumují i další automobilky. Negativní dopady už pociťuje řada tuzemských dodavatelů. Vláda proto avizovala obnovu programu Antivirus. „Odhadujeme ztrátu minimálně tří set tisíc vozidel za tento rok, pro která by jinak byli zákazníci – přicházíme tak o 260 miliard korun, které by se jinak rozdělily mezi výrobce a dodavatele. Hlavně u menších dodavatelských firem hrozí, že by mohly propouštět či krachovat,“ říká výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.

Vláda chce obnovit program Antivirus pro automobilky a jejich dodavatele. Stát by jim mohl proplácet šedesát procent náhrady mzdy do 29 tisíc korun. Do jaké míry může toto opatření firmám pomoci?

Jsou firmy, které Antivirus nevyužijí vůbec, velká řada společností ale tuto pomoc využije alespoň částečně. Firmy udělaly maximum toho, co mohly. Zrychlily se platby, výrazně se zkrátily lhůty pro zaplacení. Antivirus je v tuto chvíli asi jediná věc, kterou může vláda udělat, aby zbrzdila nejhorší náraz, který je stále před autoprůmyslem. Dochází k ještě výraznějšímu zastavování výroby než v poslední době. Hlavně u menších dodavatelských firem hrozí, že by mohly propouštět či krachovat. Přitom vidíme, že poptávka po vozidlech existuje. Odhadujeme ztrátu minimálně tří set tisíc vozidel za tento rok, pro která by jinak byli zákazníci.

Jak vysoká je to ztráta?

Přicházíme o 260 miliard korun, které by se jinak rozdělily mezi výrobce a dodavatele. Kvůli nedostatku dílů je ale nedokážeme vyrobit. Jde o to, abychom do autoprůmyslu co nejméně zasahovali, aby byl co nejrychleji připravený znovu se nastartovat a přinášet ekonomické benefity pro české hospodářství. Podívám-li se na situaci optikou vlády, pokud by došlo ke krachům a k propouštění, byly by náklady na pomoc v nezaměstnanosti na člověka mnohem vyšší než v případě reaktivace programu Antivirus.

Jaké důsledky přinese dnes zahájené minimálně dvoutýdenní odstavení výroby ve Škodě Auto?

Škodovka bude muset omezit nabírání lidí a zrychlit ukončování některých stávajících pracovních poměrů. Jen v Česku má minimálně padesát dodavatelských firem, tedy přímých dodavatelů. K nim připočtěme další stovky nepřímých dodavatelů, kteří budou muset zastavit či zpomalit výrobu. Problémy jsou všude v Evropě. Naši dodavatelé, kteří se potýkají s problémy minimálně od léta, exportují nějakých sedmdesát procent dílů napříč Evropou, kde dochází k zastavování závodů.

Místo tří různých modelů produkují výrobci na Západě jen jeden model. Na ostatní nemají díly, nebo ten jeden vychází nejlépe ekonomicky. V takovém případě se ale nezastaví jen linky západního výrobce, ale i českého dodavatele. Extrémně velký výpadek výroby v tuzemsku vidíme v srpnu. V září se jedná o neudržitelný výpadek asi 160 procent vůči složitému loňskému roku. A to vůbec nemluvím o srovnání s předkrizovým rokem 2019.

Kdy a v jaké míře čekáte, že budou tuzemské podniky propouštět, ať už agenturní, či kmenové zaměstnance, popřípadě krachovat?

Lze očekávat, že v horizontu jednotek měsíců mohou krachovat nejméně jednotky firem měsíčně, což by znamenalo dopady na tisíce lidí – pokud by se nepřikročilo k žádným opatřením zmírňujícím tyto dopady. Lze tomu předejít například reaktivací programu Antivirus. Automobilky mají různé strategie, jaké vozy prioritizovat. Hyundai stále nějak funguje, Toyota rovněž avizovala, že se ji podaří rozhýbat, totéž snad i Škoda.

Nemyslíme si ale, že by krize odezněla dříve než ve druhém a v třetím kvartálu příštího roku. Doufáme, že z toho nejhoršího, tedy odstávek výroby, bychom se měli dostat v horizontu měsíců. Přijdou-li dobré impulzy jako Antivirus, mohli bychom se četným krachům a propouštění vyhnout. Ty firmy nejsou špatně řízené, zasáhlo je něco, co je mimo jejich schopnost ovládání a řízení. Poptávka po jejich produktech dál trvá.

Projeví se ztráty z nevyrobených aut také v investicích v autoprůmyslu?

Samozřejmě v takovéto situaci se většina firem nehrne do zásadních investic. Jakékoli další zakázky by si mohly vyžádat například pořízení nové linky. To s sebou ale nese nejistotu, zda by nový odběratel od daného výrobce odebíral také za rok či za dva. Takže očekávám velkou opatrnost.

Kdy by se mohla zlepšit situace na trhu s čipy, jejichž nedostatek je hlavním důvodem bídy autoprůmyslu?

Větší návrat k normálu očekáváme po pololetí příštího roku. Jsou tu i signály, že v souvislosti s čipy bychom mohli být z toho nejhoršího venku v horizontu měsíců. Nerozjedeme se znovu na sto procent, ale obnoví se alespoň výroba některých modelů. Situace je extrémně složitá. Byly uzavírky v Malajsii, čipy zpravidla neodebíraly přímo automobilky, ale jejich dodavatelé.

V praxi to pak vypadalo a vypadá tak, že například česká dodavatelská firma se ptala na čipy automobilky, ta komunikovala se svou centrálou – dejme tomu v Bruselu – ta komunikovala s centrálou dodavatele v Německu a ta komunikovala s fabrikou v Malajsii. Což nefungovalo, protože fabriky v Malajsii byly „vypnuté“. Evropské společnosti tam proto přes půlku světa posílaly své lidi, aby se de facto postavili před závod a zjistili, zda daná fabrika vyrábí, či nikoli. Informace byly hrozně různorodé, pomalé a stále nejsou úplně jasné, byť bychom to třeba v 21. století nečekali.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video