Škoda v Rusku roste, v Bělorusku má odpůrce kvůli hokeji

Přestaňte podporovat diktaturu v Bělorusku!, žádali běloruští demonstranti.

Přestaňte podporovat diktaturu v Bělorusku!, žádali běloruští demonstranti. Zdroj: rferl.org

Prodeje automobilky Škoda Auto v Rusku stouply v lednu o 42 procent, tedy dvakrát rychleji než celkový trh osobních automobilů. Problémy má ale český výrobce v sousedním Bělorusku. Některým Bělorusům se totiž politicky nezamlouvá Škoda jako sponzor světového hokejového šampionátu v Bělorusku v roce 2014.

O běloruských obtížích Škody informoval server Rádia svobodná Evropa, kterému zástupci české automobilky sdělili, že Škodě jde na hokejovém šampionátu čistě o podporu sportovních zájmů, ne o podporu konkrétní státní organizace. Sponzorská aktivita Škody byla zpochybňována kvůli časté kritice Běloruska za porušování lidských práv.

Včera dokonce třináct aktivistů, včetně bývalého běloruského prezidentského kandidáta Alese Michaleviče demonstrovalo podle serveru před pražským ředitelstvím Škody. Demonstranti přišli s portréty vězněných politických aktivistů v Bělorusku a heslem „Přestaňte podporovat diktaturu v Bělorusku!“

Jak se jezdí nejnovější miniškodou? Čtěte zde:

V Rusku se na úspěšných lednových prodejích automobilky kromě závodu v Kaluze podílel také rozjezd výroby dalších modelů v partnerské automobilce GAZ v Nižním Novgorodu.

„V Ruské federaci vidíme pro značku velký růstový potenciál, proto na tomto klíčovém trhu potřebujeme další výrobní kapacity,“ říkal Winfried Vahland, předseda představenstva Škody, když slavnostně otevíral nové tréninkové centrum v automobilce GAZ. „Rusko je už dnes našim třetím největším trhem. Naše plány jsou ambiciózní. Úspěchy u ruských zákazníků potvrzují, že nabízíme správné produkty,“ dodal.

V roce 2011 rostla poptávka po vozech Škoda nadprůměrně o více než 60 procent. Celkově si škodovku v Ruské federaci koupilo 74 tisíc zákazníků. Přibližně polovina jich volila vozy z domácí produkce, tj. modely Octavia a Fabia, které se vyrábí v Kaluze. K těm se v posledním čtvrtletí roku přidalo i SUV Yeti, které sjíždí z pásu v partnerském závodu GAZ v Nižním Novgorodu.

Smlouva se společností GAZ o výrobě vozů značek Škoda a Volkswagen v Nižním Novgorodu předpokládá celkový objem až 110 tisíc vozů. Společně s výrobou v Kaluze vzroste lokální kapacita až na 350 tisíc automobilů ročně. Prodej vozů v Rusku zajišťuje 120 prodejců, jejich počet se má v příštích letech ještě zdvojnásobit.