Spory končí, albatrosy opraví LOM

Albatros

Albatros Zdroj: profimedia.cz

Téměř dvě desetiletí trvala válka mezi LOM Praha a ukrajinskou Motor Sich o to, kdo smí opravovat touto firmou vyráběné motory montované do proudových letounů L-39 Albatros, které mimo jiné používá i česká armáda. Minulý měsíc firmy podepsaly smlouvu, která českému státnímu podniku servis motorů historicky nejúspěšnějších cvičných proudových strojů na světě povoluje.

„Znamená to, že ve velmi krátké době budeme plně certifikovaným servisním podnikem motorů AI25-TL, což byla podstata problému,“ řekl deníku E15 generální ředitel LOM Roman Planička.

LOM přestal opravovat motory českých armádních albatrosů loni. Ministerstvo obrany po pádu dvou strojů usoudilo, že k tomu podnik nemá potřebná oprávnění a informace právě od originálního výrobce.

To se nyní podle Planičky změní. Motor Sich nyní prodá české straně kompletní a schválenou dokumentaci na generální opravy motorů a rovněž bude přímým dodavatelem originálních náhradních dílů. „Po 18 letech sporů bude vše odpovídat zákonům a mezinárodním smlouvám. Vedle motorů se smlouva týká rovněž startérů AI-9V k vrtulníkům Mi-17 a Mi24,“ doplnil zástupce ukrajinské firmy v Česku Jiří Tomeš.

Loni v červnu rozhodl generální štáb o tom, že vyřadí z bojového nasazení celkem devět letounů L-39, z toho čtyři začaly sloužit pouze k výcviku.

Důvodem byl fakt, že se do té doby nepodařilo odstranit příčiny možného vznícení motorů. To způsobilo obě dřívější havárie, které se naštěstí obešly bez ztrát na životech posádky i civilního obyvatelstva. „Spolupůsobícím faktorem mohlo být to, že LOM vinou dlouhodobých sporů s ukrajinským výrobcem neprovedl všechna jím předepsaná opatření, která by vedla k odstranění příčin nebezpečí požáru,“ uvedl tehdy mluvčí rezortu obrany Jan Pejšek.

Bývalé vedení podniku na kritiku nereagovalo a tvrdilo, že k provádění oprav má všechny potřebné certifikáty. Rovněž ujišťovalo, že náhradní díly kupuje od originálního výrobce.

To však opakovaně zpochybňoval Jiří Tomeš, podle něhož měl LOM pouze jediné osvědčení, které mu v rozporu s platnými předpisy a mezinárodnímu úmluvami vydalo české ministerstvo. V souvislosti s havárií L-39 poblíž Pardubic podal zástupce Motor Sich trestní oznámení kvůli obecnému ohrožení.

Důvodem letitých sporů obou zbrojovek byl konkurenční boj. Albatrosy byly mimořádně oblíbené a řada zemí je využívala a dodnes využívá i pro bojové úkoly. Aero Vodochody jich vyrobilo 2900, standardně je měly ve výzbroji všechny členské státy bývalé Varšavské smlouvy. L-39 byly vyvezeny i do mnoha afrických a asijských zemí. V současnosti jsou oblíbené mezi byznysmeny a manažery ve Spojených státech.