Spory končí, albatrosy opraví LOM

„Znamená to, že ve velmi krátké době budeme plně certifikovaným servisním podnikem motorů AI25-TL, což byla podstata problému,“ řekl deníku E15 generální ředitel LOM Roman Planička.
LOM přestal opravovat motory českých armádních albatrosů loni. Ministerstvo obrany po pádu dvou strojů usoudilo, že k tomu podnik nemá potřebná oprávnění a informace právě od originálního výrobce.
To se nyní podle Planičky změní. Motor Sich nyní prodá české straně kompletní a schválenou dokumentaci na generální opravy motorů a rovněž bude přímým dodavatelem originálních náhradních dílů. „Po 18 letech sporů bude vše odpovídat zákonům a mezinárodním smlouvám. Vedle motorů se smlouva týká rovněž startérů AI-9V k vrtulníkům Mi-17 a Mi24,“ doplnil zástupce ukrajinské firmy v Česku Jiří Tomeš.
Loni v červnu rozhodl generální štáb o tom, že vyřadí z bojového nasazení celkem devět letounů L-39, z toho čtyři začaly sloužit pouze k výcviku.
Důvodem byl fakt, že se do té doby nepodařilo odstranit příčiny možného vznícení motorů. To způsobilo obě dřívější havárie, které se naštěstí obešly bez ztrát na životech posádky i civilního obyvatelstva. „Spolupůsobícím faktorem mohlo být to, že LOM vinou dlouhodobých sporů s ukrajinským výrobcem neprovedl všechna jím předepsaná opatření, která by vedla k odstranění příčin nebezpečí požáru,“ uvedl tehdy mluvčí rezortu obrany Jan Pejšek.
Bývalé vedení podniku na kritiku nereagovalo a tvrdilo, že k provádění oprav má všechny potřebné certifikáty. Rovněž ujišťovalo, že náhradní díly kupuje od originálního výrobce.
To však opakovaně zpochybňoval Jiří Tomeš, podle něhož měl LOM pouze jediné osvědčení, které mu v rozporu s platnými předpisy a mezinárodnímu úmluvami vydalo české ministerstvo. V souvislosti s havárií L-39 poblíž Pardubic podal zástupce Motor Sich trestní oznámení kvůli obecnému ohrožení.
Důvodem letitých sporů obou zbrojovek byl konkurenční boj. Albatrosy byly mimořádně oblíbené a řada zemí je využívala a dodnes využívá i pro bojové úkoly. Aero Vodochody jich vyrobilo 2900, standardně je měly ve výzbroji všechny členské státy bývalé Varšavské smlouvy. L-39 byly vyvezeny i do mnoha afrických a asijských zemí. V současnosti jsou oblíbené mezi byznysmeny a manažery ve Spojených státech.