Staropramen předloni prodělal 2,3 miliardy, bez odpisů by skončil v plusu

Nové centrum v Letňanech

Nové centrum v Letňanech Zdroj: Staropramen

Pivovary Staropramen předloni prodělaly 2,32 miliardy korun. Důvodem jsou podle výroční zprávy umístěné ve Sbírce listin účetní odpisy, provozní výsledek činil kladných 2,25 miliardy korun. Skupina v roce 2014 za pivo v Česku utržila skoro 3,1 miliardy korun, v zahraničí přes 4,2 miliardy. Celkové konsolidované tržby dosáhly předloni 7,94 miliardy korun.

Předchozí účtovací období je s předloňským rokem neporovnatelné, protože jej firma uvádí za dobu 17 měsíců - od srpna roku 2012 do konce roku 2013. V tomto čase měla skupina konsolidované tržby v hodnotě 9,95 miliardy korun, také s většinou prodejů v zahraničí. Za těchto 17 měsíců byla účetně ve ztrátě 1,2 miliardy korun.

Skupina je od roku 2012 součástí severoamerické pivovarské skupiny Molson Coors. Ta Pivovary Staropramen koupila od investiční společnosti CVC Capital Partner za 2,7 miliardy eur, do roku 2009 pivovary vlastnil pivovarský gigant Anheuser-Busch InBev.

Znalec firmu ocenil na více peněz, než byl součet jejích jednotlivých složek, tedy určil takzvaný kladný goodwill. Jedná se například o renomé společnosti či o „hodnotu“ zkušených zaměstnanců. Ten nyní firma musí účetně odepisovat v nákladech. „Opticky se tedy odpis a opravná položka ke goodwillu projevily na poklesu provozního výsledku hospodaření,“ napsali jednatelé firmy do zprávy.

Jak již firma dříve informovala, předloni mírně zvýšila prodeje v Česku i zahraničí na 3,16 milionu hektolitrů piva. Meziročně je to o 15 tisíc hektolitrů víc. Za pozitivním vývojem stál především růst prodejů Staropramenu v zahraničí, Braníku v Česku a „neustálé hledání nových příležitostí“ na trhu. Společnost předloni průměrně zaměstnávala 1360 lidí.

Nejprodávanější česká značka

Vývoz Staropramenu se v roce 2014 zvýšil o osm procent. „Překročení hranice 600 tisíc hektolitrů piva na vývoz je pro nás důležitým milníkem a motivací do budoucna,“ řekl generální ředitel společnosti Zbyněk Kovář. V zahraničí se dařilo Staropramenu především na Slovensku, ve Velké Británii a Německu. Firma uvedla, že na některých trzích, jako jsou Británie, Švédsko či Slovensko, je smíchovské pivo nejprodávanější českou importovanou značkou. Staropramen podle své výroční zprávy prodává svůj hlavní produkt ve 39 zemích světa.

Skupina také například skrze holdingovou společnost Cervesia Zagreb zaznamenala úspěch v Chorvatsku se značkou Ožujsko. Toto pivo se podle zprávy prodává například i v Bosně a Hercegovině a ve Slovinsku.

Pivovarům Staropramen patří dlouhodobě na českém pivovarském trhu druhá příčka za Plzeňským Prazdrojem.