Tatře začne v Íránu konkurovat ruský Kamaz, chystá návrat na tamní trh

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Kamaz

Největší ruský výrobce nákladních vozů Kamaz připravuje návrat na íránský trh, odkud se před šesti lety stáhl. Ještě letos na něj chce dodat první stovky vozidel, cílem firmy je ale prodávat až tři tisíce kusů ročně. V Íránu se chce prosadit také kopřivnická Tatra Trucks, která tam nedávno domluvila zakázku na 40 civilních aut Phoenix a usiluje o další objednávky.

Při opětovném vstupu do Íránu hodlá Kamaz postupovat obdobnými kroky jako před 16 lety, když v zemi začínal – nejprve absolvuje homologační zkoušky, posléze začne s prodejem importovaných aut.

Následně by měla firma místo hotových vozů do země dovážet jen díly nutné k jejich konstrukci. Potřebná montážní linka by mohla začít fungovat koncem roku.

Atraktivní trh

V regionu se chce ale prosadit také česká Tatra. Její generální ředitel Martin Bednarz nedávno v rozhovoru pro E15 vyjádřil naději, že zájem o čtyřicítku vozů typu Phoenix by mohl znamenat první krok k výraznějšímu prosazení se na tamním trhu. „Ten je pro Česko a samozřejmě i Tatru velmi zajímavý,“ uvedl Bednarz.

Kamaz údajně s ostrou konkurencí počítá. „Vstupujeme do Íránu v poměrně obtížné době. Věříme nicméně, že naše vyhlídky jsou dobré, jelikož můžeme využít předchozí zkušenosti,“ sdělil šéf zahraniční divize Kamazu Rafail Gafeev pro web televizní stanice RT.

„Naše značka je navíc v zemi známá, minimálně tedy v oblasti kolem ázerbájdžánských hranic, kde jsme měli závod,“ doplnil Gafeev pro agenturu TASS. Ruský výrobce odhaduje celkovou velikost současného íránského trhu s nákladními vozy na 12 až 20 tisíc kusů za rok.

Írán se může stát regionální velmocí, Saúdové jsou v defenzivě