Tesla zdražila, další automobilky mají následovat. Nemohou vzít celou tíhu cla na sebe, říká ekonom

Tesla Model X

Tesla Model X Zdroj: CC BY-ND 2.0: JoeInSouthernCA via Flickr

Tesla S
Tesla S
Sportovně užitkový vůz automobilky Tesla Motors Model X.
Tesla
Tesla S
12
Fotogalerie

Mezi nejpostiženější oběti obchodní války mezi Spojenými státy, Čínou a Evropou patří koneční spotřebitelé. Naposledy to poznali ti čínští, kteří zatoužili po nejnovějších elektromobilech americké značky Tesla.

Ta na území nejlidnatější země světa zdražila své luxusní modely X a S, a to zhruba o dvacet procent. Reagovala tak na zavedení odvetných 25procentních cel na dovoz amerického zboží do Číny. Zatímco v květnu putovalo na účty firmy Elona Muska zhruba 2,3 milionu korun za prodej každého jednoho sedanu S v Číně, dnes už tato částka činí 2,8 milionu. SUV, model X, podražilo z 2,5 milionu korun na tři miliony. Spotřebitelé v Číně tak za stejné vozy zaplatí o sedmdesát procent více než ti v USA.

Čína, největší automobilový trh světa, na kterém se měsíčně prodá přes dva miliony vozů, je pro Teslu velmi důležitá. Odsud vzešlé tržby společnosti se loni podílely na celkových příjmech asi sedmnácti procenty.

Ačkoliv Tesla zdražením zareagovala na zavedení cel jako vůbec první zástupce automobilového sektoru, nebude zdaleka posledním. Vedení BMW již uvedlo, že „není s to nová cla plně vstřebat“, Daimler pak bude „usilovat o udržení konkurenční pozice“.

„Zdražování je pravděpodobné i u ostatních automobilek, nemohou vzít celou tíhu cla na sebe,“ okomentoval pro deník E15 ekonom Komerční banky Viktor Zeisel. „Čínský automobilový trh tvoří dynamiku i globálního trhu. Automobilky proto budou hledat způsoby, jak sem přesunout výrobu, aby se vyhnuly americkým clům. To je případ i Harley-Davidson, který přesune část výroby z USA,“ doplnil Zeisel.

Do budoucna by nemusel být nákup elektromobilů Tesla v Číně nevýhodný. Šéf firmy Musk už podle čínských médií podepsal se šanghajskými úřady dohodu o otevření montážního závodu s roční kapacitou půl milionu vozů.

„Není to od věci, elektromobilitě se v Číně daří,“ dodává Zeisel. Firma by tak nemusela vozy dovážet z USA a prodávat dráž kvůli clům. Ještě nedávno přitom Čína neumožňovala zahraničním automobilkám provozovat továrnu v ryze jejich vlastnictví. Výroba musela probíhat jen v rámci společných podniků s čínskými partnery.

"Obchodní válka zpravidla nemá vítěze, zavedená cla odnesou koneční spotřebitelé," uzavřel Zeisel.

Podívejte se na jízdu elektromobilu Tesla X Prahou:

Video placeholde
Elektromobil Tesla, model X P 90D • Jiří Liebreich