Toyota koupí zbytek Daihatsu, chce z něj udělat globální značku

Toyota Hilux

Toyota Hilux

Největší japonská i světová automobilka Toyota Motor se stane stoprocentním vlastníkem japonského výrobce minivozů Daihatsu Motor. Toyota oznámila, že odkoupí zbylých téměř 50 procent Daihatsu v hodnotě kolem tří miliard dolarů (74 miliard korun), aby ve snaze udržet si první příčku na světovém trhu posílila své pozice na rozvíjejících se trzích a na rostoucím trhu malých vozů. Obě firmy nyní chtějí udělat z Daihatsu globální značku.

Toyota nyní vlastní v Daihatsu 51,2 procenta a zbylý podíl převezme formou výměny akcií. Daihatsu po plném převzetí získá větší možnosti expanze a bude moci snadněji přejímat nejnovější technologie, které vyvíjí Toyota. „Vstupujeme do nového období růstu a vyzvedneme značku Daihatsu na globální úroveň,“ citovala ze sdělení Daihatsu agentura Reuters.

Daihatsu se zaměřuje na auta s motorem o objemu 660 krychlových centimetrů, což je japonská specialita. Jejím hlavním konkurentem na tomto trhu je Suzuki Motor, která stejně jako Daihatsu ovládá asi 30 procent japonského trhu těchto vozů. Toyota v minulých dnech popřela zprávy, že jedná se Suzuki o partnerství a kapitálovém propojení.

Zákazníci stárnou

Japonský trh minivozů ale kvůli stárnutí obyvatelstva a menšímu zájmu mladých o vlastnictví auta upadá a jejich japonští výrobci jsou nuceni poohlížet se v zahraničí. Daihatsu získala významné podíly na trzích v Malajsii a v Indonésii, kde vyrábí minivozy ve společných podnicích s místními partnery. Exportuje i do Evropy a Severní Ameriky, kde se některé její modely prodávají pod značkou Toyota Scion.

Globální prodej vozů skupiny Toyota loni klesl o 0,8 procenta na 10,151 milionu. Firma si nicméně již čtvrtým rokem za sebou udržela vedoucí pozici na světovém automobilovém trhu před německým koncernem Volkswagen a americkou General Motors.