Třetina z nových modelů Škoda Auto bude jezdit na elektřinu

Škoda Citigo

Škoda Citigo Zdroj: Svět motorů

Zádi dominují výrazná protáhlá světla
Představa malého sporťáku Škoda pro blízkou budoucnost
Škoda Citigo
4
Fotogalerie

Mladoboleslavská Škoda Auto do konce roku 2022 uvede na trh 30 nových modelů, z nichž deset budou elektromobily. Napsaly to Hopodářské noviny, kterým to řekl šéf Škody Auto Bernhard Maier. Automobilka začne podle deníku příští rok prodávat hybridní verzi svého nejprodávanějšího modelu Octavia, u minivozu Citigo bude s příchodem elektrické verze ukončena výroba s benzinovým pohonem.

Maier už dříve uvedl, že Škoda Auto utratí do roku 2022 téměř 52 miliard korun za vývoj aut na alternativní pohon. Na březnovém autosalonu v Ženevě představí koncept elektrického SUV, v květnu má v plánu v Bratislavě ukázat inovovanou Škodu Superb s hybridním pohonem, který kombinuje elektrický a spalovací motor.

Elektrické Citigo, jehož výroba v bratislavské továrně Volkswagenu začne letos na podzim, dostane podle HN pohon s výkonnějšími bateriemi pro dojezd až 300 kilometrů. Stejný vylepšený elektropohon pak po Citigo dostane i sesterský model Volkswagen e-Up!.

Hybridní Superb a elektrické Citigo bude možné v Česku pořídit začátkem ledna 2020, píšou HN s odkazem na dokument vydaný Škodou Auto, který nastiňuje harmonogram uvedení hybridních a elektrifikovaných modelů na trh. V říjnu příštího roku se má začít prodávat první elektrické SUV, které zatím nese pracovní název Vision iV a slibuje dojezd až 500 kilometrů. Hybridní Octavia se na trhu objeví příští rok v červnu jako varianta čtvrté generace modelu, premiéru by měla mít na přelomu roku.

Škoda přichází na evropský trh s elektromobily a hybridními vozy se zpožděním za výrobci, jako jsou například Tesla, BMW, Toyota, Nissan či Renault. Příčinou je především fakt, že do vývoje elektromobilů se pustil pozdě mateřský Volkswagen. HN s odkazem na interní zdroj z automobilky píšou, že na hybridním Superbu i elektrickém Citigo bude výrobce tratit desítky tisíc korun. „Zákazník ale nebude chtít akceptovat výrazný nárůst cen. Automobilka tak bude raději dotovat výrobu, než aby platila pokuty,“ cituje deník svůj zdroj.

Pokuty by automobilka mohla platit, pokud by překročila limit pro vypouštěné emise u svých nových vozů. Ekologické požadavky nastavila Evropská unie. Evropský parlament schválil od roku 2021 u prodaných nových vozů emisní limit 95 gramů na kilometr. Za každý gram navíc bude výrobce platit 95 eur, tedy asi 2500 korun, a to u každého prodaného auta. V roce 2017 přitom Škoda podle údajů analytické firmy JATO Dynamics měla v Evropě průměrné emise 115,9 gramu na kilometr, píšou HN.