Tržby Avie stouply o třetinu, táhne je Rusko a Argentina

Avia D90

Avia D90

Letňanský výrobce nákladních aut Avia Ashok Leyland loni zvýšil tržby o čtvrtinu na 425 milionů korun. Prodej stoupl o 34 procent na 600 vozů. Za růstem stojí zejména expanze na ruský trh a na trhy Blízkého východu a Argentiny. V České republice firma prodala 155 vozidel, což je zhruba stejně jako v předchozím roce.

„Tržby za prodej náhradních dílů a za ostatní služby ve výši 55 milionů Kč zůstaly na úrovni roku 2010, takže růst tržeb o třetinu táhly pouze prodeje vozidel. A protože český trh je stabilní a nedošlo na něm k zásadním změnám, za rekordními prodeji stojí úspěchy na ruském trhu, kde jsme loni prodali 87 vozů a na trzích Blízký Východu a Argentiny, kam jsme dodali 112 vozidel,“ uvedl obchodní ředitel Tomáš Jiřička.

Prodejní čísla mohla být podle Jiřičky ještě vyšší. Dodavatelský řetězec nedokázal v závěru roku dostatečně pružně zareagovat na zvýšenou poptávku, a tak dodávku zhruba 100 vozidel musela firma přesunout na leden a začátek února. Druhým faktorem byl částečný výpadek výroby podvozků s kabinou pro elektrické vozy Smith Newton, který byl způsobený zejména katastrofou v japonské Fukušimě. Jen za leden má Avia objednávky na zhruba 100 kabin a podvozků.

„Růstové ambice máme i na českém trhu, kde bychom rádi v krátkodobém horizontu atakovali hranice prodeje 200 až 300 vozidel ročně. Podmínky pro tyto ambiciózní cíle jsme v roce 2011 vytvořili. Úspěšně jsme ukončili budování stabilní dealerské sítě, od letošního roku tak zintenzivníme spolupráci s pěti centrálními dealery, kteří si rozdělí prodej vozidel Avia v České republice. Každý z nich tak má dostatečný prostor pro budování svých lokálních sítí,“ uvedl manažer marketingu Michal Bačkovský.

Společnost Avia Ashok Leyland Motors je od roku 2006 součástí indického koncernu Hinduja Group. Produkce společnosti pokrývá třídu nákladních automobilů s celkovou hmotností od 6,5 do 12 tun. Na konci minulého roku zaměstnávala společnost 208 pracovníků.