United Bakeries tíží zastavená fúze, škody jdou do stamilionů

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Jan Rasch, Euro

Měl to být krok k vytvoření silné jedničky tuzemského trhu a adekvátního soupeře v tvrdých cenových jednáních s obchodními řetězci. Předloňskou fúzi hlavních hráčů na českém pekárenském trhu – United Bakeries bratří Paříků a Penamu ze skupiny Agrofert miliardáře a politika Andreje Babiše – ale zastavil slovenský antimonopolní úřad. A mateřská firma United Bakeries již sečetla škody, které jdou do stamilionů.

Holding European United Bakeries se sídlem v Lucemburku neuskutečněné spojení předloni stáhlo do konsolidované ztráty 13,4 milionu eur, tedy podle tehdejšího kurzu zhruba 336 milionů korun. To je čtyřnásobně více oproti roku předcházejícímu. Samotné tržby holdingu klesly o 14 procent na 142,2 milionu eur (asi 3,57 miliardy korun). Hospodářské výsledky za loňský rok zatím holding nezveřejnil.

„V tomto časovém období (v roce 2012 – pozn. aut.) jsme omezili mnoho činností, zejména v oblasti inovací a marketingu. Několik měsíců jsme se připravovali na prodej některých společností, jejichž aktivity byly pozorně sledovány každým v pekařském oboru, který ovlivnil nejen naši image, ale také ekonomické výsledky,“ uvedla firma ve výroční zprávě.

Cílem firmy je nyní vrátit se na dřívější pozici. K tomu jí má pomoci i nový ředitel tuzemských United Bakeries Ivan Flek, který do čela firmy nastoupil loni v červnu. „Potřebujeme zvýšit výrobu v našich současných kapacitách. To se nám daří. Snažíme se prodat i to, že naše pekárny jsou pořád místními pekárnami,“ uvedl nový ředitel v rozhovoru pro deník E15 po svém nástupu do funkce. Firma chce také více sázet na tradiční české značky Delta a Odkolek.

Na ztrátách United Bakeries, ale i dalších subjektů se však podepisují i zvyšující se ceny energií a pohonných hmot i situace na trhu. Mnozí lidé začali v době krize šetřit i na pečivu. Konkurencí se staly i maloobchodní řetězce, které začaly ve větší míře než dříve prodávat pečivo dopečené ze zmrazených polotovarů. Podle údajů svazu pekařů se tak celý obor v tuzemsku ponořil do ztráty 180 milionů korun, z níž se nevymanil ani loni. V roce 2010 přitom pekárenský segment na základě dat 400 největších pekáren dosáhl celkového zisku ve výši přesahující 450 milionů korun.

Euro: Babiš koupil PBP
Miliardář Andrej Babiš podle týdeníku Euro ovládl slovenskou společnost Prvá Bratislavská Pekárenská (PBP). Firmu, která byla původně součástí skupiny United Bakeries, získal prostřednictvím slovenské firmy Majetky s.r.o. PBP provozuje největší pekárenský podnik ve slovenské metropoli.