Vítězství Škody Vagonky v miliardovém lotyšském tendru napadl její španělský konkurent

Oficiální vizualizace elektrických jednotek Škody Vagonky pro lotyšské železnice

Oficiální vizualizace elektrických jednotek Škody Vagonky pro lotyšské železnice Zdroj: LETA, Zane Bitere

Elektrická jednotka InterPanter
Elektrická jednotka InterPanter
Elektrická jednotka InterPanter
4
Fotogalerie

Ostravská Škoda Vagonka ze skupiny Škoda Transportation ještě může přijít o miliardovou zakázku pro Lotyšské dráhy, kterou získala v polovině února. Proti výsledku tendru, v rámci něhož si Škoda Vagonka má přijít na zhruba 242 milionů eur (v přepočtu 6,2 miliardy korun), se odvolala španělská firma Talgo. Na svých webových stránkách to zveřejnil lotyšský Úřad pro dohled nad veřejnými zakázkami.

Škoda Vagonka odvolání Talga zpochybnila. Podle Romana Sorkina, ředitele pro obchodní rozvoj společnosti, španělská firma na rozdíl od české společnosti nikdy nevyrobila žádný příměstský elektrický vlak, a proto není nutné její stížnost brát vážně.

Lotyšský dopravce nyní musí podat vysvětlení svých kroků, tendr měla totiž původně získat právě španělská firma. Její konkurenti včetně české společnosti ale tehdy výsledek napadli u antimonopolního úřadu a dopravce následně vyhlásil za vítěze Škodu Vagonku. „Na podání vysvětlení pracujeme a předložíme ho do šestého března,“ řekl podle místního veřejnoprávního serveru LSM generální ředitel Lotyšských drah Janis Grigulis.

Podle Grigulise byl vítěz změněn poté, co mu Úřad pro dohled nad veřejnými zakázkami sdělil, že z nové analýzy nákladů vychází nabídka Škody Vagonka ekonomicky výhodněji. Ač stojí vlaky španělské strojírenské firmy zhruba o 17 milionů eur méně, po započtení 35letého životního cyklu vlaků a nákladů na jejich údržbu vychází levněji ty české, odůvodnil Grigulis rozhodnutí.

Škoda Vagonka vyrábí elektrické vlaky pro příměstskou dopravu, motorové soupravy nebo osobní přípojné vozy. Společnost je přímým pokračovatelem více než 115 let dlouhé tradice výroby osobních kolejových vozidel, v roce 2001 se výroba přestěhovala ze Studénky do Ostravy a v roce 2005 firmu ovládla skupina Škoda Transportation.