Volkswagenu se v dubnu nedařilo. Poptávka v USA klesla o deset procent

Znak Volkswagenu na známé tepelné elektrárně ve Wolfsburgu

Znak Volkswagenu na známé tepelné elektrárně ve Wolfsburgu Zdroj: High Contrast, Wikimedia Commons (CC BY 3.0 DE)

Odbyt německého automobilového koncernu Volkswagen zůstal v dubnu na zhruba stejné úrovni jako před rokem, činil 853 300 vozidel. Dodávky osobních aut jeho hlavní značky ale meziročně klesly téměř o čtyři procenta na 476 700 vozů. Přispěla k tomu slabší poptávka ve Spojených státech i v západní Evropě. Vyplývá to ze sdělení největší evropské automobilky, která se potýká se skandálem kolem falšování testů emisí.

„Začátek druhého čtvrtletí poukazuje na nejednoznačný vývoj na regionálních trzích. Zatímco v Evropě a v Severní Americe jsme zaznamenali značný nárůst, jihoamerický trh klesl,“ uvedl v prohlášení šéf koncernového prodeje Fred Kappler. Dodávky v Rusku ale podle něj poprvé za několik měsíců stouply.

Odbyt koncernu v Evropě se v dubnu zvýšil o 3,8 procenta. Stejným tempem rostl také domácí trh v Německu. V Severní Americe koncern dodal o 4,9 procenta více vozidel než před rokem. Nárůst o 0,4 procenta zaznamenal v Rusku, na jehož ekonomiku v uplynulých měsících doléhala levná ropa a dopady mezinárodních sankcí. V Brazílii, kde se v dubnu schylovalo k dočasnému sesazení prezidentky Dilmy Rousseffové, mu ale odbyt klesl o 26 procent.

Roste jen Čína a část Evropy

Menší odbyt zaznamenal koncern i jeho hlavní značka Volkswagen v USA. Dodávky značky Volkswagen se tam propadly téměř o deset procent. V západní Evropě klesly o více než dvě procenta. Ve střední a východní Evropě jí však odbyt stoupl zhruba o desetinu.

„Jedinými růstovými regiony značky Volkswagen jsou nyní Čína a střední a východní Evropa,“ uvedl člen představenstva značky Volkswagen zodpovědný za prodej a marketing Jürgen Stackmann. Během prvních čtyř měsíců letošního roku stoupl odbyt značky Volkswagen v Číně i ve střední a východní Evropě o více než čtyři procenta.

Ve Spojených státech odbyt této značky v období od ledna do dubna klesl téměř o 12 procent. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že software instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.