České automobilky za první čtyři měsíce letošního roku výrazně zpomalily tempo výroby, meziročně klesla o 20,3 procenta na 361 349 vozů. Pokles způsobily problémy v dodavatelských řetězcích v souvislosti s válkou na Ukrajině a bojem s pandemií v Číně. V samotném dubnu výroba klesla o čtvrtinu, oznámilo Sdružení automobilového průmyslu.
Jedinou rostoucí značkou byla nošovická Hyundai, která zvýšila produkci o 14,9 procenta na 103 901 vozidel. Škoda Auto vyrobila ve svých tuzemských závodech 211 359 vozidel, což je pokles o 30,8 procenta. Kolínský závod Toyoty vyrobil 46 089 automobilů, tedy meziročně o 20,1 procenta méně.
„V segmentu osobních vozidel došlo vyjma firmy Hyundai během dubna k dalšímu výraznému poklesu výroby. Na vině není klesající poptávka po nových autech, ale složitá geopolitická situace i proticovidová opatření v Šanghaji, která je centrem čínského autoprůmyslu. Kombinace těchto faktorů komplikovala automobilkám výrobu," uvedl výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl.
Podívejte se na výrobu Škody Octavia
Vozidel s elektrickým pohonem bylo vyrobeno 36 769, což je meziroční pokles o 14 procent. Jejich podíl na celkové produkci se tak dlouhodobě drží na úrovni deseti procent.
„Například produkce elektrického Enyaqu se kvůli přerušení dodávek kabelových svazků z Ukrajiny rozběhla až v posledním dubnovém týdnu a ani kolínská Toyota se bohužel nevyhnula přerušení výroby klíčového modelu Yaris," dodal Petzl.