Výroba aut v Česku trhá rekordy. Elektromobilů se ale vyrábí méně
Tržby českých automobilek a jejich dodavatelů vzrostly v roce 2023 o 2,6 procenta na celkových 1,571 bilionu korun. Export se zvýšil o 3,1 procenta na 1,305 bilionu. Vyplývá to z dat, která na tiskové konferenci zveřejnilo Sdružení automobilového průmyslu.
Finální výrobci automobilů si meziročně polepšili o 4,4 procenta a jejich tržby dosáhly 951 miliard korun. Dodavatelé autodílů vykázali mírný růst o 0,3 procenta na 594 miliard korun. Zbytek tvoří účelové organizace se souhrnným obratem 25,3 miliardy.
Výroba osobních automobilů v Česku loni dosáhla nového rekordu. Z výrobních linek sjelo 1,453 milionu vozů, což představuje meziroční růst o 3,9 procenta. Naopak produkce elektrických vozů – včetně bateriových elektromobilů a plug-in hybridů – klesla o 16 procent na 151 162 kusů.
„Výkonnost našeho odvětví byla i v uplynulém roce ovlivněna řadou vnějších faktorů – především slabším hospodářským vývojem v Německu a dalších evropských zemích, přetrvávající nejistotou na trzích a nižší investiční aktivitou v ekonomice. Firmy se zároveň musely vypořádat se strukturálními problémy, jako jsou stále vysoké ceny energií, rostoucí regulační zátěž či složitá situace na trhu práce. I přes tyto výzvy se však sektor dokázal v roce 2024 úspěšně adaptovat, a proto můžeme do dalšího období vstupovat s mírným optimismem,“ uvedl prezident sdružení Martin Jahn.
Stabilní zaměstnanost, růst mezd a rozdílný vývoj u výrobců aut, autobusů a motocyklů
Počet zaměstnanců ve firmách sdružení dosáhl koncem loňského roku 140 874 osob a je dlouhodobě stabilní. I přes složitou ekonomickou situaci nedocházelo k propouštění kmenových zaměstnanců. Mzdy v členských firmách vzrostly o 7,6 procenta na průměrně 59 056 korun. Je tak o 31,1 procenta vyšší než v dalších sektorech zpracovatelského průmyslu.
Největší domácí automobilka Škoda Auto vyrobila ve svých tuzemských závodech v roce 2024 celkem 896 933 automobilů, což je nárůst o 3,7 procenta. Firma Hyundai Motor Manufacturing Czech v Nošovicích snížila loni výrobu o 2,8 procenta na 330 890 vozidel. Z výrobní linky Toyoty Motor Manufacturing v Kolíně sjelo v loňském roce celkem 225.058 zkompletovaných automobilů, tedy o 17 procent meziročně více. Společnost Tatra Trucks, která je jediným tuzemským výrobcem nákladních vozidel, meziročně navýšila výrobu o 90 vozidel na 1522 aut. Téměř dvě třetiny produkce kopřivnické značky směřovaly na export.
Výroba autobusů zaznamenala meziroční pokles o 14,5 procenta na 4489 vozů, způsobený především objednávkovým charakterem výroby. Ve vysokomýtské společnosti Iveco Czech Republic bylo vyrobeno 4040 autobusů, tedy o 14,8 procenta méně, dalších 604 autobusů bylo dokončováno v sesterském závodě ve městě Foggia v Itálii. Libchavský závod SOR vyrobil 416 autobusů, tedy o 76 méně proti roku 2023. Společnost KHMC zvýšila produkci o 11 na 31 minibusů.
Výrobce motocyklů Jawa Moto vykázal meziroční nárůst výroby o 154 motocyklů, tedy o pětinu na 909 motocyklů. Z toho 52,6 procenta směřovalo do zahraničí.