Škoda do září zvýšila produkci meziročně o 21,6 procenta na 564 tisíc vozů, Hyundai vyrobila 233 tisíc aut, což představuje nárůst o 2,3 procenta. Kolínská TPCA zaznamenala kvůli náběhu nových modelů pokles o zhruba 2,6 procenta na 138 tisíc vozů, ještě v pololetí ale byla její produkce meziročně nižší o pětinu.
„Pokud bude dosavadní vývoj ve všech třech tuzemských automobilkách pokračovat stejným tempem i ve zbývajících třech měsících, můžeme se dočkat i nové rekordní výroby osobních automobilů,“ uvedl prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn.
Růst výroby za tři čtvrtletí překonal optimistické odhady Vojtěcha Opleštila z Automobilové expertní skupiny PwC ČR. Podle něj bude letošní rok nejspíš rekordní. „Celkově evropští výrobci automobilů těží z oživení globální ekonomiky. Rizikem může být slábnutí německé ekonomiky, které se začíná projevovat v posledních měsících. Německo je přitom významným odbytištěm českých automobilek,“ komentoval výsledky Opleštil.
Celkem až 1,2 milionu osobních aut
Za celý letošek sdružení odhaduje produkci až 1,2 milionu osobních aut, čímž by byl překonán dosavadní rekord z roku 2011, kdy bylo v Česku vyrobeno 1,195 milionu osobních vozů. Proti loňsku by tak výroba vzrostla o 6,4 procenta.
Produkce autobusů v Česku se za tři letošní čtvrtletí zvýšila proti dosud výrobně rekordnímu loňskému roku skoro o šest procent na 2557 vozidel. Z toho Iveco Czech Republic mělo podíl na produkci víc než 85 procent, SOR Libchavy přes 13 procent a KH motor Centrum Opava necelá dvě procenta. Výroba se zvýšila všem třem těmto producentům.
Vyrostla i produkce Tatry
Nákladních aut jediného výrobce Tatra bylo do konce září smontováno 592, což je nárůst o víc než tři procenta. Výroba motocyklů značky Jawa vzrostla o osm procent na 996 strojů.
Jahn upozornil, že ve členských firmách sdružení se počet pracovníků za první pololetí zvýšil téměř o tři procenta, což představuje nárůst o více než 3000 lidí.