Zisk Hyundai klesl o 15 procent, menší tržby hlásí i Nošovice

Třídvéřový Hyundai i30

Třídvéřový Hyundai i30 Zdroj: Jiri Duchon, Autorevue.cz

Zisk největší jihokorejské automobilky Hyundai v prvním čtvrtletí klesl o 15 procent a zhoršil se druhé čtvrtletí po sobě. Výsledky automobilky letos podkopávají častá přerušování výroby v domácích továrnách ze strany odborů, růst kurzu jihokorejské měny vůči japonskému jenu a s výjimkou Číny slábnoucí odbyt. Česká továrna Hyundai u Nošovic zaznamenala kvůli propadu evropského automobilového trhu snížení prodeje i tržeb. Další hospodaření Hyundai zřejmě ovlivní rozsáhlá svolávací akce.

Hyundai v minulých letech globální ekonomické recese díky levným a stále kvalitnějším vozům překonávala konkurenty jako Toyota nebo General Motors. Teď ale její vývoz trpí růstem jihokorejského wonu v kombinaci s propadem japonského jenu. Firma má navíc chronické potíže s odbory ve svých domácích továrnách, které stále vyrábějí přes 40 procent její produkce. To vše firmu nutí, aby stále více výroby přesouvala do zahraničí.

Jihokorejské odbory ve firmě organizovaly v březnu a dubnu přerušování práce o víkendových směnách. Kvůli tomu Hyundai přišla o produkci v hodnotě 850 milionů dolarů (16,9 miliardy korun).

Čistý zisk Hyundai se meziročně snížil na 2,1 bilionu wonů (asi 37 miliard korun) z 2,45 bilionu před rokem. Tržby automobilky vzrostly o šest procent na 21,4 bilionu wonů. Provozní zisk ale klesl o 11 procent na 1,9 bilionu wonů, a ziskovost ve formě provozní marže se tak zhoršila na 8,7 procenta z 10,4 procenta o rok dříve.

Akcie Hyundai reagovaly na výsledky růstem o téměř pět procent. Jejich kurz ale předtím tento měsíc klesl o 17 procent.

Vývoj akcií Hyundai za poslední rok

Vývoj akcií Hyundai za poslední rokVývoj akcií Hyundai za poslední rok | finanzen.net

V Číně prodej vzrostl o 40 procent, jinde je ale propad či stagnace

Čtvrtletní prodej vozů Hyundai ve světě vzrostl o osm procent na 1,10 milionu. Zatímco v Číně vyskočil o 40 procent na čtvrt milionu, jinde byl odbyt slabší. V Evropské unii se prodej vozů Hyundai propadl o 11 procent, na domácím trhu se snížil o 0,7 procenta a v USA stoupl jen o půl procenta.

V tomto čtvrtletí může celkový zisk Hyundai dál klesnout kvůli nákladům spojeným s rozsáhlou svolávací akcí spojenou s opravami. Hyundai a sesterská automobilka Kia svolaly počátkem dubna ve Spojených státech téměř 1,9 milionu vozů k opravě problémů souvisejících s airbagy a brzdovými světly. Hyundai dnes uvedla, že si odložila k pokrytí nákladů souvisejících s opravami 81 milionů wonů.

Tržby nošovického závodu klesly o 11 procent

Hyundai v listopadu 2008 zahájila sériovou výrobu osobních automobilů v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. Kia spustila v prosinci 2007 sériovou výrobu osobních vozů u Žiliny na Slovensku. Dohromady jsou obě firmy pátým největším výrobcem automobilů na světě.

Odbyt vozů nošovického závodu Hyundai se v prvním čtvrtletí snížil na 76 tisíc z 83 tisíc v loňském prvním čtvrtletí. Tržby závodu klesly o 11 procent na 1,34 bilionu wonů, uvedla Hyundai na své webové stránce.

Hyundai letos na českém trhu čeká růst prodeje na zhruba 16 tisíc vozů, řekl počátkem dubna generální ředitel Hyundai Motor Czech s.r.o. Vladimír Vošický. Loni Hyundai v Česku zvýšila prodej o 26 procent na 15 162 vozů.

Vladimír Vošický: Někdo si stále ještě myslí, že Hyundai rovná se levné