Bögl a Krýsl má v Polsku šanci dostavět dálnici po Číňanech

dálnice

dálnice Zdroj: ctk

Polsko-české konsorcium, jehož součástí je tuzemská firma Bögl a Krýsl, má šanci dostavět jeden z dálničních úseků mezi Varšavou a Lodží, ze kterých před časem dostala výpověď čínská firma Covec. České stavaře spolupracující s firmou Dolnoślaskie Surowce Skalne (DSS) pozvalo polské ředitelství silnic a dálnic k exkluzivnímu jednání o dokončení stavby kratšího - 20kilometrového úseku, píše Dziennik-Gazeta Prawna. DSS byl subdodavatelem čínského Covecu, prodával mu stavební materiál.

Čínská firma Covec v roce 2009 vyhrála výběrové řízení na stavbu dvou úseků vznikající dálnice A2 v části mezi Varšavou a Lodží. Její nabídka v hodnotě 1,3 miliardy zlotých (7,9 miliardy korun) byla až o několik desítek procent nižší, než s jakou přišla konkurence.

Letos na jaře se ale stavební práce zastavily, Covec neplatil subdodavatelům. Před několika týdny proto dostal ze stavby výpověď. Na kolik nakonec stavba dvou dálničních úseků v celkové délce skoro 50 kilometrů polský stát vyjde, není zatím jasné.

Největší šanci dostavět delší, skoro 30kilometrový úsek má nadnárodní firma Eurovia, která je součástí francouzského koncernu Vinci.

Polská vláda chce, aby se po dálnici dalo jezdit příští rok začátkem června, kdy v Polsku a na Ukrajině začne mistrovství Evropy ve fotbale. Dálnice A2 má propojit Varšavu s německou hranicí, vede také přes Poznaň, jedno z pořadatelských měst.

Przemyslaw Skonieczny z polské pobočky firmy Eurovia tvrdí, že skončení stavebních prací v plánovaném termínu bude těžké, zvládnout to ale prý jde. Nevylučuje, že do Polska by mohli přijet také čeští a němečtí zaměstnanci Eurovie.

Česká stavební firma Bögl a Krýsl letos uspěla například v tendru na stavbu dálnice na Slovensku. Se slovenským Váhostavem-SK u Levoče postaví devět kilometrů dlouhý úsek dálnice. V Polsku již staví mimo jiné obchvat Zerardówa, což je napojení na dálnici A1, a dále obchvat Jastrzebie.

O firmě média nedávno psala také v souvislosti s vyšetřováním případu železničního neštěstí ve Studénce, kde byl podnik jedním ze subdodavatelů. V kauze zatím žádný rozsudek nepadl.