Brusel schválí převod nádraží jen za tři miliardy. České dráhy chtěly osm

Nádraží Svoboda nad Úpou

Nádraží Svoboda nad Úpou Zdroj: ctk

Z převodu nádraží získají České dráhy (ČD) daleko méně peněz, než čekaly. Roky připravovanou transakci, od které si dopravce sliboval až osm miliard korun, zkomplikoval dopis z Evropké komise ministerstvu dopravy. Brusel prý prodej schválí jen za 2,9 miliardy. To je prý pod účetní hodnotou budov. Zhruba 1600 objektů má získat Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

„Dopis dostaneme oficiálně v nejbližších dnech,“ řekl ministr Dan Ťok. Jde o běžný přístup, kdy komise partnery dopředu neoficiálně uvědomí o svých záměrech před tím, než vydá oficiální stanovisko. Do doby, než komise zapracuje připomínky české strany, odmítl šéf resortu uvést konečnou cenu, kterou komise v dokumentu stanovila.

„Víme o tom, že přišlo stanovisko a že je souhlasné,“ řekl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. S podrobnostmi zatím není správa železnic sice detailně seznámena, očekává ale, že se převod podaří uskutečnit ještě letos, dodal mluvčí.

Ministerstvo se na komisi s žádostí o posouzení transakce obrátilo dobrovolně. Případný souhlasem chtělo argumentovat, pokud by převod majetku mezi státními organizacemi někdo napadl jako nedovolenou podporu.

Cena se může měnit, ale jen o stovky milionů

Necelé tři miliardy korun odpovídají částce, kterou by za budovy podle komise zaplatil tržní investor, a není to tedy státní podpora. Jednání o konečné ceně ale údajně nejsou u konce. Pokud však dojde ke změně, pak jen v řádu stovek milionů korun, a to jen tehdy, pokud změny ČD řádně zdůvodní, zjistila ČTK. Součástí kalkulace prý není odhad ceny za pozemky pod budovami a kolejemi.

České dráhy informaci odmítly komentovat, dopis z EU ale prý vedení ČD nebere na lehkou váhu. Kvůli vyjádření komise, na které české ministerstvo čeká od loňska, se začátkem května sešel šéf resortu Ťok s eurokomisařkou pro hospodářskou soutěž Margrethou Vestagerovou. Po setkání tehdy Ťok uvedl, že se komise k převodu nádraží vyjádří do dvou nebo tří týdnů.

SŽDC dostane na 1600 objektů

Správa železnic už dříve uvedla, že do opravy nádraží hodlá v prvním kole investovat 8,2 miliardy korun a opravit tak 200 nejvytíženějších nádraží v zemi. Nádraží měla být opravená do tří let poté, co budou převedena do majetku SŽDC.

Celkem má SŽDC od Českých drah získat 1600 objektů, z nichž zhruba 1000 je nádražních budov. V utěšeném stavu je necelá polovina z nich a zbytek si vyžádá rozsáhlejší rekonstrukci. Zhruba 40 objektů, například nádraží v Plzni, Sokolově, Bílině, v Berouně a ve Strakonicích, patří mezi nejvíce zdevastovaná nádraží. Na jejich stavu se podepsala zdlouhavá jednání o tom, kdo má v Česku nádraží vlastnit. ČD proto dlouhodobě do oprav investovaly nezbytné minimum, i tak jde ale o stovky milionů korun ročně.

Mezi největší kritiky převodu nádraží patří brněnský podnikatel a majitel Student Agency Radim Jančura, který Českým drahám konkuruje s projektem vlaků RegioJet. Požaduje, aby stát nádražní budovy převedl z ČD na správu železnic bezúplatně, nebo aby ČD od ostatních železničních společností za použití stanic vybíraly poplatek. S tím ale počítá i varianta převodu stanic na SŽDC, která by pak tyto peníze vybírala od ČD i od konkurence.

Jančura z RegioJetu: Tři miliardy se blíží realitě

Mezi největší kritiky převodu nádraží patří brněnský podnikatel a majitel Student Agency Radim Jančura, který Českým drahám konkuruje s projektem vlaků RegioJet. Podle něj je 2,9 miliardy korun mnohem blíže reálné hodnotě, než původně požadovaných šest až osm miliard korun.

„Přesto se domníváme, že hodnota majetku, který si nedokáže vydělat ani na svůj provoz, je ve skutečnosti někde kolem jedné miliardy,“ řekl. Ministerstvo dopravy by mělo zveřejnit vypracované znalecké posudky k majetku a umožnit tím k tématu adekvátní ceny odbornou diskusi, dodal.