Další arbitráž kvůli Blance. Praha se chce soudit s IDS | E15.cz

Další arbitráž kvůli Blance. Praha se chce soudit s IDS

Tunel Blanka (ilustrační foto)
Tunel Blanka (ilustrační foto)
• 
ZDROJ: CC BY-SA 3.0: Honza Groh via Wikimedia

ČTK, čap

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Praha chce zahájit další arbitráž kvůli problematickému tunelu Blanka. K soudu hodlá město jít se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb, která už v lednu Prahu žalovala o dlužných 145 milionů korun. O tom, zda město skutečně vyvolá rozhodčí řízení, bude příští týden jednat rada města.

Podle náměstka primátora Jiřího Nouzy (TOP 09) je arbitráž nejrychlejším způsobem, jak vyřešit problémy. Rozhodčí soud řeší kvůli Blance i spory Prahy se stavební firmou Metrostav. Rozhodčí soud řeší kvůli Blance i spory Prahy s firmou Metrostav. Tunel bude stát 36 miliard.

„Myslím si, že je to nejrychlejší řešení dané situace. Bez IDS bychom těžko Blanku uvedli do provozu,“ řekl Nouza. „Pokud bychom věc neřešili, ohrozili bychom přejímací řízení,“ doplnil. Praha už několik měsíců firmě neplatí za faktury. Kolik může nakonec IDS u soudu po Praze žádat, Nouza nedokázal říct.

Spor Prahy a Metrostavu se dostal k rozhodčímu soudu poté, co stavební firma 7. prosince loňského roku stavbu tunelu přerušila. Důvodem byly především neproplacené faktury. Praha tvrdila, že peníze na faktury má, hledá ale zákonnou cestu, jak je proplatit.

Do arbitráže vstoupila mimo jiné i kvůli obavě, že jsou smlouvy s Metrostavem neplatné. Po čtyřech měsících arbitři minulý týden rozhodli, že Metrostav musí stavbu dokončit do pěti měsíců. Naopak Praha má zaplatit přes čtyři miliardy korun. Soud zároveň potvrdil platnost smluv. Arbitráž bude pokračovat v červnu.

IDS působí na stavbě Blanky jako stavební dozor, který mimo jiné v minulosti schvaloval problematické faktury za provedené práce. Z právní analýzy, kterou si už dřív nechala Praha vypracovat od společnosti White&Case, mimo jiné vyplynulo, že smlouva firmu IDS dostatečně nemotivuje, aby dohlížela na nezdražování stavby a na včasné dokončení díla. Firma totiž dostává odměny podle ceny stavby, která se ovšem v průběhu let prodražila o několik miliard.

Analýza navíc poukázala na to, že IDS údajně zadávala vícepráce bez vědomí Prahy. Firma, o které média mluví v souvislosti s napojením na pražské politiky z TOP 09, to už dřív odmítla.

IDS má na starosti také kontrolu dostavby metra A do Motola, za kterou Praha zaplatí zhruba 22,5 miliardy. I v tomto případě se město prostřednictvím dopravního podniku vypořádává s problematickými vícepracemi.

Autor: ČTK, čap