Další krok k bytům na nákladovém nádraží Žižkov. Praha změnila územní plán
Praha dokončila dlouho připravovanou změnu územního plánu, která je nutná pro zástavbu velké části pozemků v areálu kolem bývalého žižkovského nákladového nádraží. Změnu v pondělí schválili městští radní spolu se zněním smluv s developery o takzvaných kontribucích, které firmy poskytnou městu na budování veřejné infrastruktury. O změně i smlouvách budou ještě hlasovat zastupitelé. Magistrát také nedávno od Českých drah koupil historickou budovu nádraží.
„Kromě toho, že se jedná o schválení dosud největší a 16 let staré změny územního plánu, jde rovněž o doručení první komplexní dohody v podobě plánovacích smluv s více investory zároveň. Pro Prahu se jedná o první příklad veřejnoprávní podoby smluv, jež přinesl nový stavební zákon. Po nákupu pozemků a budovy Nákladového nádraží Žižkov a získání povolení pro tramvaj tak pokračujeme i v cestě za rozvojem brownfieldu v novou obytnou čtvrť pro až dvacet tisíc obyvatel,“ uvedl náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček.
Na většině pozemků kolem nádraží byla dříve stavební uzávěra, ke jejímuž sejmutí bylo nutné schválit změnu územního plánu. Uzávěra již od té doby pozbyla platnosti novým stavebním zákonem, pro rezidenční projekty developerů v areálu je však změna plánu stále nutná. O jejím pořízení rozhodlo zastupitelstvo v roce 2008, pořizování pak začalo v roce 2010.
Podle radními schváleného dokumentu se jedná o dosud největší změnu územního plánu v Praze, která umožní bytovou výstavbu pro až 20 tisíc obyvatel. Město v minulosti nechalo jako podklad zpracovat urbanistickou studii, podle které mají na pozemcích vzniknout převážně obytné domy s dostatkem veřejných služeb, škol a parků. Studii i pořizovanou změnu dříve kritizovaly některé místní spolky nebo ekologické organizace.
Kvůli zajištění potřebných investic do veřejné infrastruktury magistrát v posledních letech jedná s developery, kteří v areálu plánují stavět, o takzvaných kontribucích na veřejnou vybavenost. Město podepsalo spolu s Prahou 3 smlouvu s firmou Finep a dnes schválené kontrakty jsou v plánu se společnostmi Sekyra Group, Central Group, Penta a MY Park.
Investoři se podle materiálu v takzvaných plánovacích smlouvách zavazují k vybudování mateřské školy a zařízení sociálních služeb, čtyř parků, rekonstrukci části veřejných prostranství nebo poskytnutí pozemků pro plánovanou tramvajovou trať, která má novou čtvrtí vést a kterou chce dopravní podnik začít stavět příští rok.
„Krok za krokem se po více než 20 letech blížíme odblokování tohoto rozsáhlého území. Celková hodnota spoluúčasti investorů na veřejné vybavenosti, která z těchto čtyř smluv vyplývá, je bezmála 1,2 miliardy korun," řekl místostarosta Prahy 3 Pavel Dobeš. „Například součástí vyjednané plánovací smlouvy se společností Central Group je vybudování šestitřídní mateřské školy, ze smlouvy se společností Sekyra Group zase vyplývá finanční příspěvek přes 411 milionů korun na vybudování nové základní školy. To pro nás jako městskou část byly zásadní podmínky při vyjednávání o smlouvách. Celkově pak v území vznikne pět mateřských škol a dvě základní školy.“
Magistrát také koncem loňského roku podepsal s Českými drahami smlouvu o odkupu historické budovy bývalého nádraží, za kterou státnímu dopravci zaplatil 1,43 miliardy korun. V budoucnu by v ní měla podle vyjádření zástupců města vzniknout přístavba se školou, byty, obchody či kulturní prostory.
„Výkup Nákladového nádraží Žižkov je strategickou investicí pro budoucnost Prahy. Budova nádraží je obrovská a má velký význam pro lokalitu, která je jedním z největších brownfieldů v Praze a v následujících letech významně ožije. Co se týče budoucího využití objektu, určitě budeme chtít zrealizovat nástavbu, nicméně to teprve bude předmětem diskusí i s památkáři,“ doplnil radní pro majetek Adam Zábranský. Funkcionalistická budova nádraží byla postavená mezi lety 1934 a 1937 a původnímu účelu přestala sloužit v roce 2002.