Další půl miliardy. Metrostav rozšířil žalobu na Prahu kvůli tunelu Blanka

Metrostav zabednil vstupy do komplexu tunelů Blanka

Metrostav zabednil vstupy do komplexu tunelů Blanka Zdroj: ctk

Tunel Blanka
Do pět kilometrů dlouhé prohlídkové trasy lidé vstupovali rampou tunelů v ulici Svatovítská u Vítězného náměstí v Praze 6.
Ražená část trasy končí v Troji a pokračuje přes budovaný Trojský most ke stanicím městské hromadné dopravy v Holešovicích.
Příchozí dostávali mapky prohlídkové trasy, na které mohli sledovat, kde se právě nacházejí. Další informace mohli načerpat z panelů i od ochotných průvodců v přilbách a pracovních uniformách.
Cestou měli návštěvníci jedinečnou možnost si prohlédnout strojovnu vzduchotechniky, nejmodernější tunelářské stroje, obdivovat tuny betonu obklopující je ze všech stran a tu a tam nakouknout do sousedního tubusu.
7
Fotogalerie
Stavební společnost Metrostav rozšířila žalobu proti Praze kvůli tunelu Blanka o více než 500 milionů korun. Žalovaná částka za nezaplacené faktury tak činí 2,7 miliardy korun. Jde o faktury, které jsou po lhůtě splatnosti. Uvedl to mluvčí Metrostavu František Polák. Další stání u rozhodčího soudu bude 10. března.

Původní žalovaná částka ve výši přes 2,1 miliardy korun byla za práce, které Metrostav odvedl do října. „Navýšení se týká faktur po lhůtě splatnosti za práce provedené v listopadu a na začátku prosince,“ řekl Polák. „Faktury již máme několik měsíců a s tímto krokem jsme počítali.

Proto jsme Metrostav požádali, aby doložil, že práce byly řádně objednány a provedeny,“ uvedl v reakci primátor Tomáš Hudeček (TOP 09). „Pokud vše Praze řádně doloží, nebudeme mít problém zaplatit, zatím se tak ale bohužel nestalo,“ doplnil.

Jak se stavěl tunelový komplex Blanka

Spor řeší rozhodčí soud poté, co Metrostav 7. prosince loňského roku stavbu tunelu přerušil. Důvodem jsou především neproplacené faktury, ale i to, že Praha jako investor neschválila další postup prací.

Stavbaři tak podle Metrostavu nemohli pokračovat. Město do arbitráže vstoupilo kvůli obavě, že jsou smlouvy s Metrostavem neplatné. Peníze na faktury má, obává se ale, že je nemůže zákonnou cestou proplatit. Podle některých informací totiž zhruba miliardu z dosud nezaplacených peněz Praha neobjednala a nikdy neschválila.

Prohlédněte si tunelový komplax Blanka

Termín otenření? Neznámý

Blanka, která vyjde Prahu zhruba na 36 miliard korun, měla původně sloužit řidičům už v roce 2011. Termín se později odsunul na jaro 2014, nyní primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) mluví o konci léta. „Termín se jednoduše stanovit nedá, nemůžeme říci datum,“ řekl primátor na zasedání zastupitelstva.

Situaci navíc komplikuje fakt, že Praha zatím nemá vybavené dispečinky, ze kterých se bude provoz tunelu Blanka řídit. Vybudování provizorních řídicích středisek potrvá několik měsíců a Praha ještě ani nevybrala firmu, která potřebné technologie dodá a zajistí zkoušky nutné ke spuštění provozu.

Náměstek Nouza už ve středu řekl, že udělá vše pro to, aby aby se Blankou začalo jezdit v září. To opozice zpochybňuje. Bývalý primátor a nyní opoziční zastupitel Bohuslav Svoboda (ODS) dnes řekl, že odhady se kloní ke konci roku. „To je pro mě termín, který je velmi špatný a velmi Prahu zatěžující a padá na hlavu tohoto zastupitelstva,“ uvedl.

Stavbu tunelu Blanka schválila Praha už koncem 90. let
Polovina 90. let - Praha se rozhodovala mezi třemi variantami severozápadní části městského dopravního okruhu pod názvy Dana, Hana a Blanka. Přednost nakonec dostala posledně jmenovaná verze, jejíž trasa vede z velké částí pod Stromovkou.
Červen 2001 - Náklady na vybudování severozápadní části vnitřního okruhu Prahy se odhadovaly na 16 miliard korun.
Září 2003 - Město uvažovalo o tom, že zapojí do financování výstavby komplexu Blanka soukromé investory v rámci partnerství veřejného a soukromého sektoru. Radní Radovan Šteiner v této souvislosti odhadl náklady na výstavbu na více než 20 miliard.
Prosinec 2004 - Zpřesněný odhad nákladů na severozápadní část okruhu hovořil o 22 miliardách.
26. září 2006 - Pražští radní vybrali vítěze tendru na výstavbu Blanky. Stala se jím společnost Metrostav, jež nabídla cenu 21,2 miliardy korun s DPH. Další zhruba tři miliardy měly stát technologie nebo sledování případného pohybu domů. Stavební práce měly být hotovy v roce 2011.
Červen 2007 - Na Letné začali dělníci s přípravnými pracemi před hloubením tunelů, už od jara se pracovalo v Troji.
20. května 2008 - V pražské Stromovce se kvůli stavbě tunelu propadla půda, podobná nehoda se v parku stala i o pět měsíců později. Naposledy se rozestavěný tunel propadl v červenci 2010, a to u ministerstva kultury v Praze 6.
19. června 2008 - Tehdejší primátor Pavel Bém (ODS) řekl, že odpracuje 50 hodin ve prospěch sdružení Auto*Mat, pokud bude komplex Blanka stát více než 25,7 miliardy korun. Aktivisté v té době odhadovali, že cena bude vyšší zhruba o 15 miliard.
Listopad 2009 - Společnost IDS, jež řídí pro město výstavbu Blanky, přiznala, že se budování celého komplexu o 13 měsíců zpozdí. Termínem otevření měl být prosinec 2012.
12. ledna 2010 - Byl zcela proražen první tubus tunelu; ražba posledního skončila v červenci 2011.
11. února 2010 - Metrostav informoval, že změna výše DPH prodraží komplex Blanka asi o 700 milionů korun.
Únor 2011 - Nový primátor Bohuslav Svoboda, který přišel do čela magistrátu po volbách na podzim 2010, uvedl, že se Blanka se prodraží asi o deset miliard korun. Navýšení na 37 miliard způsobily dodatečně přidané části stavby (pět miliard), dražší technologie (miliarda) nebo inflační valorizace (3,5 miliardy).
9. srpna 2011 - Náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) řekl, že tunel by měl začít fungovat v první polovině roku 2014 (později se objevil termín 1. května 2014). Důvodem odložení byly finanční potíže města.
Říjen 2011 - Vedení Prahy oznámilo, že vyjednalo snížení nákladů na stavbu, město přesto za tunel zaplatí minimálně 36 miliard korun. Podle Březiny se nalezly úspory u dodavatelů i u požadavků například městských částí.
Květen 2012 - Město přestalo Metrostavu proplácet faktury za Blanku. Důvodem bylo výrazné prodražení a obava vedení města z možného konfliktu se zákonem o veřejných zakázkách.
Prosinec 2012 - Pražští radní schválili kategorizaci faktur za Blanku, chtěli se tak vypořádat s rostoucími dluhy. Faktury rozdělili do tří skupin podle závažnosti problému, do letošního léta Praha vyplatila Metrostavu zhruba půl miliardy korun.
17. září 2013 - Objevily se informace, že rozhodnutí radních o kategorizaci prověřují kriminalisté.
20. listopadu 2013 - Metrostav oznámil, že 7. prosince přeruší výstavbu Blanky, protože mu magistrát dluží už přes 2,1 miliardy korun. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) poté prohlásil, že smlouva s Metrostavem je podle vedení města od začátku neplatná, nikdy ji totiž údajně neprojednala ani rada, ani zastupitelstvo.
29. listopadu 2013 - Společnost Metrostav se s pražským magistrátem nedohodla na řešení problémů spojených s výstavbou Blanky. Firma případ předá k rozhodčímu soudu, u něhož bude chtít docílit proplacení faktur na zhruba 2,1 miliardy korun.
5. prosince 2013 - Metrostav podal k rozhodčímu soudu zalobu na pražský magistrát. Požaduje proplacení faktur za 2,155 miliardy korun. Praha už v mezičase prohlásila, že má dostatek financí na dostavbu celého projektu.