Během rekonstrukce se dálnice rozdělí na 21 úseků, nejdříve se stavba rozběhne na 14. a 21. úseku. ŘSD už má stavební povolení na další tři úseky, na další se ještě čeká. Ještě letos by měla začít rekonstrukce celkem čtyř nebo pěti úseků. „Začátek stavebních prací a první omezení pro řidiče předpokládáme v posledním dubnovém týdnu,“ uvedl šéf ŘSD David Čermák.
OBRAZEM: Plánovaný průběh rekonstrukceDálnice D1 nyní |
Dálnici na 14. úseku mezi sjezdy na Větrný Jeníkov a Jihlavu opraví firmy Colas CZ a Porr, opravu provedou za 69 procent odhadované ceny a nabídky záruku na 10 let. Úsek od Lhotky do Velké Bíteše zrekonstruují OHL ŽS a Alpine Bau CZ. Firmy nabídly cenu činící 62 procent odhadu a stejnou záruku jako v předchozím případě.
Rozdělení dálnice na úseky pro rekonstrukci | |
---|---|
Číslo úseku | Vymezení úseku |
1 | most Šmejkalka |
2 | EXIT 21 Mirošovice – EXIT 29 Hvězdonice |
3 | EXIT 29 Hvězdonice – EXIT 34 Ostředek |
4 | EXIT 34 Ostředek – EXIT 41 Šternov |
5 | EXIT 41 Šternov – EXIT 49 Psáře |
6 | EXIT 49 Psáře – EXIT 56 Soutice |
7 | EXIT 56 Soutice – EXIT 66 Loket |
9 | EXIT 66 Loket – EXIT 75 Hořice |
10 | EXIT 75 Hořice – EXIT 81 Koberovice |
11 | EXIT 81 Koberovice – EXIT 90 Humpolec |
12 | EXIT 90 Humpolec – EXIT 104 Větrný Jeníkov |
14 | EXIT 104 Větrný Jeníkov – EXIT 112 Jihlava |
15 | EXIT 112 Jihlava – EXIT 119 Velký Beranov |
16 | EXIT 119 Velký Beranov – EXIT 134 Měřín |
18 | EXIT 134 Měřín – EXIT 141 V. Meziříčí západ |
19 | EXIT 141 V. Meziříčí západ – EXIT 146 V. Meziříčí východ |
20 | EXIT 146 V. Meziříčí východ – EXIT 153 Lhotka |
21 | EXIT 153 Lhotka – EXIT 162 Velká Bíteš |
22 | EXIT 162 Velká Bíteš – EXIT 168 Devět křížů |
23 | EXIT 168 Devět křížů – EXIT 178 Ostrovačice |
25 | EXIT 178 Ostrovačice – EXIT 182 Kývalka |
Zdroj: ŘSD
Při opravách budou v každém směru zachovány dva pruhy, levý pruh bude určen jen pro vozy do dvu metrů šířky. Úplně se dálnice uzavře jen v noci při snímání mostů, a to vždy pouze na několik desítek minut.
Ministr dopravy Zbyněk Stanjura řidiče vyzval k trpělivosti a vybídl je, aby se dálnici pokud možno vyhýbali. To se ale netýká nákladní dopravy, kterou chce Stanjura na dálnici udržet. Kvůli co nejrychlejšímu odstranění dopravních nehod bude k dispozici 24 hodin denně odtahová služba, pro ní a pro záchranáře vzniknou provizorní nájezdy na dálnici z přilehlých servisních komunikací a lesních cest.
Úseky s vydaným stavebním povolením | |
---|---|
Úsek | Stav |
Šternov-Psáře | Tendr má vítěze, běží lhůta pro odvolání neúspěšných uchazečů |
Loket-Hořice | Tendr má vítěze, běží lhůta pro odvolání neúspěšných uchazečů |
Větrný Jeníkov-Jihlava | Oprava začne na konci dubna |
Lhotka-Velká Bíteš | Oprava začne na konci dubna |
Velká Bíteš-Devět křížů | Neúspěšný uchazeč žádá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže o přezkoumání tendru |
S začátkem rekonstrukce se také spustí mobilní aplikace a internetové stránky, které budou řidiče informovat o aktuální situaci. V provozu se objeví mobilní informační panely.
O opravě 160 kilometrů dálnice mezi Mirošovicemi a Kývalkou rozhodlo ministerstvo předloni v červnu. Podle ŘSD se ročně opraví nanejvýš šest úseků, celá rekonstrukce by měla stát 14 miliard korun. Původně odhadovaná cena byla ještě o deset miliard vyšší, stavební firmy ale ve výběrových řízeních nabídly výrazné slevy oproti odhadované ceně.
D1 v datech | |
---|---|
Trasa | Praha-Jihlava-Brno-Vyškov-Lipník nad Bečvou-Ostrava-Polsko (zhruba 80 km dlouhý úsek Lipník nad Bečvou-Bohumín byl budován jako dálnice D47). |
Délka | 377 km, v provozu 340 km (Praha-Říkovice, Lipník nad Bečvou-Bohumín-Polsko), 24,5 km ve výstavbě či v přípravě (Říkovice - Lipník nad Bečvou). |
Záhájení stavby | 8. září 1967; dálnice se začala stavět již 2. května 1939, stavba částečně pokračovala i během války, v roce 1950 byla zastavena. |
Otevření prvního úseku | 12. července 1971, Praha - Mirošovice, 21,3 km; první dálniční úsek na území Československa. |
Dokončení dálnice Praha-Brno-Bratislava | 8. listopadu 1980; otevřeny úsek D1 Humpolec-Pávov a úsek D2 Hustopeče-hranice se Slovenskem (26 km); poslední zprovozněné úseky mezi Prahou a Brnem a Bratislavou (z Brna na Slovensko vede dálnice D2). |
Dosud poslední zprovozněný úsek | 30. listopadu 2012, úsek dálnice mezi Bohumínem na Karvinsku a polskými hranicemi. |
Předpokládané otevření posledního úseku | rok 2015, úsek Říkovice-Přerov |
Kategorie | dálnice má dva jízdní pruhy v každém směru, vzhledem k vysoké intenzitě dopravy bylo prvních 21 km z Prahy do Mirošovic přebudováno v letech 1996 - 1999 na dvakrát tři pruhy, stejné rozšíření je plánováno i okolo Brna, jako šestipruhá byla postavena v úseku Lipník-Bělotín. |
Intenzita dopravy | od zhruba 100 tisíc vozidel za 24 hodin u Prahy, přes 70 tisíc v okolí Brna po 35 tisíc na Vysočině. |
Nejdelší most | přes Sázavu u Hvězdonic, 462 metrů. |
Nejvyšší most | most Vysočina ve Velkém Meziříčí, 76 m (425 m dlouhý). |
Nejdelší tunel | Klimkovice (1088 m. ) |
Zdroj: čtk