Dopravní „peklo“ začíná. Stanjura řidičům: Pokud můžete, D1 se vyhněte
Během rekonstrukce se dálnice rozdělí na 21 úseků, nejdříve se stavba rozběhne na 14. a 21. úseku. ŘSD už má stavební povolení na další tři úseky, na další se ještě čeká. Ještě letos by měla začít rekonstrukce celkem čtyř nebo pěti úseků. „Začátek stavebních prací a první omezení pro řidiče předpokládáme v posledním dubnovém týdnu,“ uvedl šéf ŘSD David Čermák.
OBRAZEM: Plánovaný průběh rekonstrukce
Dálnici na 14. úseku mezi sjezdy na Větrný Jeníkov a Jihlavu opraví firmy Colas CZ a Porr, opravu provedou za 69 procent odhadované ceny a nabídky záruku na 10 let. Úsek od Lhotky do Velké Bíteše zrekonstruují OHL ŽS a Alpine Bau CZ. Firmy nabídly cenu činící 62 procent odhadu a stejnou záruku jako v předchozím případě.
| Rozdělení dálnice na úseky pro rekonstrukci | |
|---|---|
| Číslo úseku | Vymezení úseku | 
| 1 | most Šmejkalka | 
| 2 | EXIT 21 Mirošovice – EXIT 29 Hvězdonice | 
| 3 | EXIT 29 Hvězdonice – EXIT 34 Ostředek | 
| 4 | EXIT 34 Ostředek – EXIT 41 Šternov | 
| 5 | EXIT 41 Šternov – EXIT 49 Psáře | 
| 6 | EXIT 49 Psáře – EXIT 56 Soutice | 
| 7 | EXIT 56 Soutice – EXIT 66 Loket | 
| 9 | EXIT 66 Loket – EXIT 75 Hořice | 
| 10 | EXIT 75 Hořice – EXIT 81 Koberovice | 
| 11 | EXIT 81 Koberovice – EXIT 90 Humpolec | 
| 12 | EXIT 90 Humpolec – EXIT 104 Větrný Jeníkov | 
| 14 | EXIT 104 Větrný Jeníkov – EXIT 112 Jihlava | 
| 15 | EXIT 112 Jihlava – EXIT 119 Velký Beranov | 
| 16 | EXIT 119 Velký Beranov – EXIT 134 Měřín | 
| 18 | EXIT 134 Měřín – EXIT 141 V. Meziříčí západ | 
| 19 | EXIT 141 V. Meziříčí západ – EXIT 146 V. Meziříčí východ | 
| 20 | EXIT 146 V. Meziříčí východ – EXIT 153 Lhotka | 
| 21 | EXIT 153 Lhotka – EXIT 162 Velká Bíteš | 
| 22 | EXIT 162 Velká Bíteš – EXIT 168 Devět křížů | 
| 23 | EXIT 168 Devět křížů – EXIT 178 Ostrovačice | 
| 25 | EXIT 178 Ostrovačice – EXIT 182 Kývalka | 
Zdroj: ŘSD
Při opravách budou v každém směru zachovány dva pruhy, levý pruh bude určen jen pro vozy do dvu metrů šířky. Úplně se dálnice uzavře jen v noci při snímání mostů, a to vždy pouze na několik desítek minut.
Ministr dopravy Zbyněk Stanjura řidiče vyzval k trpělivosti a vybídl je, aby se dálnici pokud možno vyhýbali. To se ale netýká nákladní dopravy, kterou chce Stanjura na dálnici udržet. Kvůli co nejrychlejšímu odstranění dopravních nehod bude k dispozici 24 hodin denně odtahová služba, pro ní a pro záchranáře vzniknou provizorní nájezdy na dálnici z přilehlých servisních komunikací a lesních cest.
| Úseky s vydaným stavebním povolením | |
|---|---|
| Úsek | Stav | 
| Šternov-Psáře | Tendr má vítěze, běží lhůta pro odvolání neúspěšných uchazečů | 
| Loket-Hořice | Tendr má vítěze, běží lhůta pro odvolání neúspěšných uchazečů | 
| Větrný Jeníkov-Jihlava | Oprava začne na konci dubna | 
| Lhotka-Velká Bíteš | Oprava začne na konci dubna | 
| Velká Bíteš-Devět křížů | Neúspěšný uchazeč žádá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže o přezkoumání tendru | 
S začátkem rekonstrukce se také spustí mobilní aplikace a internetové stránky, které budou řidiče informovat o aktuální situaci. V provozu se objeví mobilní informační panely.
O opravě 160 kilometrů dálnice mezi Mirošovicemi a Kývalkou rozhodlo ministerstvo předloni v červnu. Podle ŘSD se ročně opraví nanejvýš šest úseků, celá rekonstrukce by měla stát 14 miliard korun. Původně odhadovaná cena byla ještě o deset miliard vyšší, stavební firmy ale ve výběrových řízeních nabídly výrazné slevy oproti odhadované ceně.
| D1 v datech | |
|---|---|
| Trasa | Praha-Jihlava-Brno-Vyškov-Lipník nad Bečvou-Ostrava-Polsko (zhruba 80 km dlouhý úsek Lipník nad Bečvou-Bohumín byl budován jako dálnice D47). | 
| Délka | 377 km, v provozu 340 km (Praha-Říkovice, Lipník nad Bečvou-Bohumín-Polsko), 24,5 km ve výstavbě či v přípravě (Říkovice - Lipník nad Bečvou). | 
| Záhájení stavby | 8. září 1967; dálnice se začala stavět již 2. května 1939, stavba částečně pokračovala i během války, v roce 1950 byla zastavena. | 
| Otevření prvního úseku | 12. července 1971, Praha - Mirošovice, 21,3 km; první dálniční úsek na území Československa. | 
| Dokončení dálnice Praha-Brno-Bratislava | 8. listopadu 1980; otevřeny úsek D1 Humpolec-Pávov a úsek D2 Hustopeče-hranice se Slovenskem (26 km); poslední zprovozněné úseky mezi Prahou a Brnem a Bratislavou (z Brna na Slovensko vede dálnice D2). | 
| Dosud poslední zprovozněný úsek | 30. listopadu 2012, úsek dálnice mezi Bohumínem na Karvinsku a polskými hranicemi. | 
| Předpokládané otevření posledního úseku | rok 2015, úsek Říkovice-Přerov | 
| Kategorie | dálnice má dva jízdní pruhy v každém směru, vzhledem k vysoké intenzitě dopravy bylo prvních 21 km z Prahy do Mirošovic přebudováno v letech 1996 - 1999 na dvakrát tři pruhy, stejné rozšíření je plánováno i okolo Brna, jako šestipruhá byla postavena v úseku Lipník-Bělotín. | 
| Intenzita dopravy | od zhruba 100 tisíc vozidel za 24 hodin u Prahy, přes 70 tisíc v okolí Brna po 35 tisíc na Vysočině. | 
| Nejdelší most | přes Sázavu u Hvězdonic, 462 metrů. | 
| Nejvyšší most | most Vysočina ve Velkém Meziříčí, 76 m (425 m dlouhý). | 
| Nejdelší tunel | Klimkovice (1088 m. ) | 
Zdroj: čtk


















