Dostavba dálnice D1 na Přerovsku začne nejdříve za půl roku

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: CTK

Ředitelství silnic a dálnic nevzdává snahu konečně dostavět nejstarší českou dálnici. Na přelomu roku by rádo vypsalo nový tendr na stavbu čtrnáctikilometrového úseku z Přerova do Lipníku nad Bečvou. Ten se jeví jako zakletý.

První tendr ŘSD vypsalo v dubnu 2012 a podle původních plánů měla stavba za šest miliard už zhruba rok běžet. Nyní ale museli silničáři soutěž na popud antimonopolního úřadu zrušit, neboť účastníci údajně neměli dost času na získání potřebných certifikátů.

„Ačkoli jsem přesvědčen, že soutěž probíhala v pořádku, raději jsme ji zrušili a připravíme novou. Je to rychlejší než podávat rozklad a protahovat spory donekonečna,“ uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Přesto se silničáři z první soutěže poučili a druhé klání uspořádají jen jednokolové. Odpadne kvalifikační síto, které řadu firem vyřadí ještě předtím, než se dostanou k cenové nabídce.

Ještě 24 kilometrů
Dálnice D1 se staví od roku 1967. Původní federální plány počítaly s protažením přes Slovensko na hranice s Ukrajinou. Po rozpadu federace se ustálila varianta směru na Ostravu a dále na česko-polské hranice. Po dokončení bude dálnice měřit 376 kilometrů, z toho je hotovo 352 kilometrů. Kromě čtrnáctikilometrového úseku z Přerova do Lipníka zbývá postavit navazujících deset kilometrů z Říkovic k Přerovu. Tato stavba zatím nemá ani územní rozhodnutí.

Spěch ŘSD má rovněž své finanční důvody. Na stavbu mají jít evropské peníze, silvestr 2015 jako konečný termín k jejich vyčerpání se nezadržitelně blíží. Není přitom jisté, zda stavba bude mít nárok na dotace také v dalším období.

Obyvatelé obcí na Přerovsku, které dlouhodobě trápí hustá doprava, mají v nejistém světě veřejných zakázek jedinou jistotu. Zahájení stavby nabírá skluz, poprvé se v polích střední Moravy kopne nejdříve v polovině příštího roku.

To je optimistická varianta pro případ, že se ve veřejné soutěži nevyskytne nějaký zádrhel a nikdo se proti výsledkům neodvolá. Na dokončení úseku pak budou stavbaři potřebovat minimálně dvě stavební sezony.